Disse vakte oppsikt i fjor – i år kommer det en ny variant

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

De rosa rundballene bidro til at Brystkreftforeningen fikk inn 300.000 kroner i fjor. Nå kommer det en blå variant av rundballen.

DEL

I år får rosa selskap av blå og bidraget til henholdsvis Brystkreftforeningen og Prostatakreftforeningen dobles. Det betyr at norske bønder, plastprodusenten Trioplast og Felleskjøpet bidrar med totalt 600 000,- til kreftforskning, skriver Felleskjøpet i en pressemelding.

De rosa rundballene ble en snakkis da 200.000 rosa rundballer dukket opp på jorder rundt omkring på Romerike og ellers i landet.

– Etter fjorårets suksess var det liten tvil om at kampanjen måtte gjentas, og vi ønsket å legge til et nytt element. Valget falt på blå plast grunnet etterspørsel fra bønder, samt positiv erfaring med tilsvarende kampanje i Sverige i 2016. Vi håper selvfølgelig å se det samme glødende engasjementet og støtte i år som i fjor, sier Jan Håvard Kingsrød, rundballegeneral i Felleskjøpet Agri til Romerikes Blad.

Han kan fortelle at årets nyhet har vært svært populær.

– Vi er nå godt inne i årets salgskampanje, og opplever at det er stor etterspørsel etter både rosa og blå plast. Det betyr at vi går mot en sommer med fargerike jorder for en god sak, sier Kingsrød.

Dobler bidraget

Fjorårets bidrag til Brystkreftforeningen endte på 300.000 kroner. Med ny farge håper Felleskjøpet å doble dette beløpet.

– Det er kun Felleskjøpet som selger farget rundballeplast til støtte for kreftforskning. I fjor opplevde vi en etterspørsel langt utover opplaget vi bestilte. Med doblingen over hele linja i år håper og tror jeg vi kan dekke denne etterspørselen og fange oppmerksomheten til enda flere mennesker, sier Kingsrød.

Norske bønder, Trioplast og Felleskjøpet gir ti kroner hver per rull med plast. Kampanjen ble startet som et initativ fra sistnevnte i fjor.

Setter pris på støtten

«Traktoreggene», eller «marshmallows» som rundballene ofte blir kalt, brukes til å konservere grovfôr til husdyr.

– Lite er så synlig i det offentlige rom som rundballer og vi setter enormt pris på den støtten og engasjementet norske bønder viser gjennom pengebidrag og bruk av private arealer som utstillingsvindu, sier Kingsrød.

Det var først i 2015 at fargede rundballer ble mulig å få kjøpt her i landet. Opprinnelig er idéen fra New Zealand, mens vårt naboland Sverige og 17 andre land har hatt tilsvarende kampanjer tidligere.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags