Mer trendy med vegetarmat

Øker: Vegetarmat blir stadig mer brukt.

Øker: Vegetarmat blir stadig mer brukt.

Artikkelen er over 2 år gammel

Salget av vegetarhamburgere har i år økt med 447 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser tall fra Norgesgruppen.

DEL

– Vi har truffet en større del av markedet med mange av våre nye produkter, som for eksempel rødbetburger og soppburger. I sommer gikk vi faktisk tom for soppburger fordi vi ikke forutså etterspørselen, sier produktsjef Daniel Skar i UNIL.

I Norgesgruppen understrekes det likevel at vegetar – til tross for sterk vekst – kun utgjør snaue fire prosent av det totale burgersalget. Vegetarpølsene har også inntatt grillen, og hadde en vekst fram til august på 69 prosent, mot samme periode i fjor.

Totalt sett har vegetarproduktene de siste 12 månedene hatt en økning på 76 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Økningen kommer særlig innen fersk ferdigmat, men også fryseprodukter har tatt seg opp.

 Selv om vegetarsalget fortsatt er smått i det store bildet, peker pilene stabilt oppover. Vi ser jo at det nå er blitt trendy å bytte ut kjøtt med vegetarprodukter og at forbrukerne velger å gjøre dette oftere, uten at de nødvendigvis går over til å være 100 prosent vegetarianer, sier kategorisjef Christine Hundsnes i Norgesgruppen.

Salget av typiske proteinerstattere som hermetiske og tørkede bønner, linser og erter har økt med 30 prosent de siste to årene.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags