Nordmenn har aldri spist mer frossenpizza enn i år

13.600 TONN. I 2016 vil det bli solgt 13.600 tonn Grandiosa i Norge til en verdi på 1,1 milliarder kroner. Enhetsalget er opp 14 prosent fra 2015. Store prisavslag, som her på Coop Prix i VG-bygget, har vært avgjørende for det høye salget.

13.600 TONN. I 2016 vil det bli solgt 13.600 tonn Grandiosa i Norge til en verdi på 1,1 milliarder kroner. Enhetsalget er opp 14 prosent fra 2015. Store prisavslag, som her på Coop Prix i VG-bygget, har vært avgjørende for det høye salget. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Nordmenn spiste 47 millioner frossenpizzaer, tilsvarende 25.000 tonn, i året som gikk. Grandiosa på billigsalg var hovedårsaken.

DEL

- Vi har aldri spist mer frossenpizza i Norge enn i år, sier kommunikasjonssjef Bjørn Brennskag i Orkla Foods Norge til Nettavisen. Selskapet hans produserer Pizza Grandiosa og Big One.

De siste 52 ukene har nordmenn kjøpt 47 millioner frossenpizzaer, som er det aller høyeste antallet noensinne. Den forrige rekorden var fra 2006.

47 millioner pizzaer tilsvarer svimlende 25.000 tonn pizza til en verdi på 2,1 milliarder kroner.

LES OGSÅ: Full julerulle på Kumlegaarden

23,4 millioner Grandiosa

Den store vekstdriveren er en gammel traver. Mer enn halvparten av alle pizzaer som ble solgt i år, nærmere bestemt 23,4 millioner enheter, var Grandiosa. Det er en økning på 14 prosent fra 2015.

Brennskag trekker frem vellykkede lanseringer av nye pizzaer, som Grandiosa Take Away,  som en grunn til at pizzasalget gikk opp. En annen er alle kampanjene i dagligvarebutikkene.

- Kampanjene innebar lavere pris, men også plassering i butikken og en rekke andre forhold som bidro til å drive salget, sier Brennskag. 

Bare denne uken alene kjører tre butikkjeder, Coop Prix, Matkroken/Coop Marked og Coop Mega, kampanjer på med store rabatter på Grandiosa. 

-Trekkplaster

Administrerende direktør Øystein Bu i Dr. Oetker Norge tror også at mange tilbud på Grandiosa har bidratt til å øke det samlede salget.

- Det er vårt inntrykk at Grandiosa benyttes av kjedene som et trekkplaster. Vår tilbudsandel er i alle fall den samme som før, sier Bu.

Det bekrefter Norges største dagligvarekjede, Norgesgruppen. 

- Vi ser at antallet solgte pizzaer har steget ganske mye, men det har ikke verdien av pizzaene. Dette tilsier en lavere pris, sier kommunikasjonsrådgiver Nina Lynn Horn i NorgesGruppen til Nettavisen.  

Bu sier at Dr. Oetker har kun en liten volumvekst i 2016 og vokser mindre en frossenpizzamarkedet som helhet i volum. Salgsinntektene har imidlertid økt, fordi pizzaene deres er blitt dyrere.

- Vi importerer all pizzaen vår og den er blitt dyrere som følge av at kronekursen har svekket seg. Vi har dermed hatt en positiv utvikling i verdi. Samtidig er det vanskelig å ta markedsandeler når Grandiosa selges til 25 kroner, sier Bu.

Han mener samtidig at mye av oppgangen i frossenpizza-segmentet skyldes den tøffe konkurransen mellom dem og Orkla Foods.

- Man ser at frossenpizzakategorien klarer å holde seg relevant, blant annet ved å komme med nye varianter. Der kan man se at konkurransen mellom Orkla Foods og Dr. Oetker er sunn, sier Bu. 

Mer Grandiosa i jula

Brennskag sier på side at det spesielt i jula er alltid veldig bra salg av pizza. En undersøkelse fra 2008 viste at seks prosent av Norges befolkning spiser Grandiosa på julaften.

- Gjennomsnittlig øker vi salget med 20 prosent med Grandiosa nå før jul, sammenliknet med det gjennomsnittlige normalsalget, sier han.  

Brennskag tror dette blant annet skyldes at folk har dårligere tid.

- Samtidig er det naturlig at folk ønsker å spise noe av det beste man vet i julen. Grandiosa er et enkelt og tilgjengelig måltid som alle liker, sier Brennskag.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags