Trenger en 40 m² stor trafo på Aker Brygge for at nesoddbåten skal kunne lade

Nesoddbåten: Mye strøm skal til for at båten skal kunne gå på batterier mellom Nesoddtangen brygge og Oslo. Trafoen er tenkt plassert på bryggekanten der Nesoddbåten klapper til kai i innfallsporten til Aker Brygge.

Nesoddbåten: Mye strøm skal til for at båten skal kunne gå på batterier mellom Nesoddtangen brygge og Oslo. Trafoen er tenkt plassert på bryggekanten der Nesoddbåten klapper til kai i innfallsporten til Aker Brygge. Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Planen er at nesoddbåtene skal drives med batteridrift om tre år. Skal det gå i orden må det bygges en stor trafostasjon på Aker Brygge.

DEL

Oslo havn er kritiske til planene til trafo-planene men at de ser positivt på at båtene blir elektriske.

– For at vi skal gjøre alle disse båtene elektriske, må vi ha mye mer strøm, sier leder for infrastruktur i Ruter, Halvor Jutulstad til NRK.

– Og det er så mye strøm at Hafslund Nett sier at vi må bygge en ny trafostasjon.

Ikke så vakkert

– En trafostasjon er ikke så veldig pen?

– En standard trafostasjon er ikke så veldig pen. Men skal den plasseres her, så må den arkitekttegnes og designes tilpasset miljøet her nede, sier Jutulstad.

Ifølge Hafslund Nett tilsier behovet for strøm til Nesoddbåtene og øybåtene at de må etablere en nettstasjon med tre transformatorer med tilhørende koplingsutstyr.

Det krever en trafostasjon på 40 kvadratmeter, og mellom to en halv meter og tre meter høy.

Norled er klare

Norled, som har anbudet på fergesambandet, sier at de er klare til å seile på strøm så snart de får klarsignal.

Da må lademulighetene på land være på plass, og Ruters frykt er at de må gjennom en omstendelig og tidkrevende planprosess.

– Vi har en ambisjon om at Nesoddbåten kan være elektrisk i 2019. Hvis vi skal lage en reguleringsplan, vil det ta lengre tid, konstaterer Halvor Jutulstad.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags