Hva er forskjellen på en rammemaker og en ferdigramme?

Helleik Rabbe ved sammensetningsmaskinen

Helleik Rabbe ved sammensetningsmaskinen Foto:

Av
DEL

InnsendtI vår tid er de håndtverksmessige tradisjonene under stort press. Jeg driver Nesodden rammeverksted og denne artikkelen er et forsøk på å belyse hva det betyr å benytte seg av en håndverker i stedet for å kjøpe et masseprodusert produkt. Å være rammemaker er en svært givende jobb hvor jeg møter mange hyggelige kunder og hvor vi sammen forsøker å finne den beste løsningen for bildet. Det er selvsagt en rekke faglige kriteria som må på plass, men det er like viktig at kunden som jo skal ha bildet hengende på veggen, er komfortabel med løsningen.

Skal en ramme inn et bilde i dag har en en masse muligheter sammenlignet med tidligere tider. Før var dette stort sett en jobb for fagfolk. I dag får en kjøpt rammer i de fleste varehus, fotoforretninger, møbelbutikker etc. Og en kan spørre seg: Har rammemakeren utspilt sin rolle og blitt utkonkurrert? Svaret på det er et absolutt NEI, men det er viktig å vite forskjellen på ferdigrammer og en spesiallaget ramme hos en rammemaker. I det følgende vil jeg forsøke å forklare hva som skiller.

Det mest åpenbare er jo selvsagt prisen. Ferdigrammer er billige, spesiallagede rammer er dyrere. Hvorfor er det slik? Og hva får en hos en rammemaker som en ikke får når en kjøper en ferdigramme?
Ferdigrammer ser helt greie ut, men er kjennetegnet av følgende:

• De er produsert på standardmål
• Det er ofte ikke benyttet syrefrie materialer
• Glass er av dårlig kvalitet evt plexiglass
• Selve rammen er ofte laget av papp og er foliert med plast
• Passepartout er ofte ikke med eller produseres på standardmål
• Det ser billig ut

Når rammene også er masseprodusert i lavkostland er det klart det blir billig. Hva er så konsekvensen om en velger en ferdigramme? Det er tvilsomt om bildet passer til rammen så det må bli et kompromiss. Et dårlig glass yter ikke bildet rettferdighet, det tar vekk nyanser både i farger og detaljer. At materialene ikke er syrefrie medfører syreangrep, dvs brune flekker, på kunsten over tid. Dette er jo uheldig, men det er billig og ser også billig ut.

Hva får en så når en går til en rammemaker? En rammemaker er opptatt av to ting: Det visuelle uttrykket som innrammingen tilfører kunsten og bevarende innramming, altså at innrammingen ikke skader kunstverket, men tar vare på det over lang tid. Det betyr:

• Rammemakeren vil, sammen med deg, velge ut ramme og passepartout som harmonerer med bildet og gjerne omgivelsene det skal henge i
• Dimensjonen på ramme og passepartout vil bli tilpasset til bildet
• Rammemakeren bruker høy kvalitet i materialer og rammer, alt er syrefritt
• Rammemakeren sørger alltid for at det er luft mellom glasset og bildet slik at det ikke blir kondensflekker
• Når bildet blir satt inn i rammen blir det montert med syrefri tape og på en slik måte at innrammingen er reversibel, altså en kan ta bildet ut av rammen og det vil være som nytt
• En kan velge mellom forskjellige typer glass. Det har vært en rivende utvikling på glassfronten og i dag kan en få glass som er så å si refleksfrie, har høy UV-beskyttelse og er 100% optisk hvite, det gir et fantastisk resultat og yter bildet 100% rettferdighet.

Det finnes i tillegg mange forskjellige typer innramming. Flytende, nedsenket, klebet etc. er eksempler som en kun får hos en håndverker. En har også mulighet til å få rammet inn objekter - gjenstander en ønsker å ta vare på.
Så spørsmålet en bør stille seg er: Skal det være billig eller betyr en tilpasset innramming med høy håndverksmessig kvalitet mer? Et er i alle fall sikkert, kvalitet går aldri av moten.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags