– Det er veldig fint at de får bli kjent med koding i tidlig alder

Koding: Trym Ramberg (16) gjør Sofie Grimsgaar (9) og Milla Nicoline Nygård Dalen (9) kjent med koding. foto: h. Slaatsveen

Koding: Trym Ramberg (16) gjør Sofie Grimsgaar (9) og Milla Nicoline Nygård Dalen (9) kjent med koding. foto: h. Slaatsveen

Artikkelen er over 2 år gammel
DEL

Tirsdag inviterte realfagselever ved Nesodden videregående skole fjerdeklassingene fra Berger skole på besøk for å ta del i «kodetimen».

«Kodetimen» er en skoletime med programmering, ferdig tilrettelagt for elever på alle klassetrinn. Det hele er en stor dugnad som arrangeres over hele verden denne uka. Så langt er over 100.000 elever fra over 1100 skoler i Norge påmeldt årets «kodetime».

Les mer: Nesodden Kodeklubb etableres på halvøya

Veldig gøy

Trym Ramberg (16) er blant realfagselevene som i går veiledet fjerdeklassingene fra Berger inn i kodeverden.

– Det er veldig fint at de får bli kjent med koding i tidlig alder. Det kan være med å bygge en videre interesse. Denne muligheten hadde ikke vi da vi gikk i fjerde klasse, sier Trym.

Sammen med Kari Jervell (16) sørget han for at Milla Nicoline Nygård Dalen (9) og Sofie Grimsgaard (9) i klasse 4B fikk leke seg og bli kjent med koding igjennom programmet CodeStudio. Her kan man styre diverse figurer kjent fra spill og filmer som Angry Birds og Minecraft ved hjelp av koding.

– Det er veldig gøy å lære om koding, sier Milla.

– Og det er faktisk ikke så vanskelig som man skulle tro, legger Sofie til.

Det er første gang Nesodden videregående tar imot barneskoleelever for og sammen jobbe med koding.

– Jeg tenkte at det kunne være gøy for fjerdeklassingene å komme hit å bli kjent med skolen og få jobbe med ungdommene. Samtidig er dette verdifullt for våre elever; det er mye læring i det å lære bort, sier Randi Hanne Berg Evensen.

Les mer: Nesoddtangen skole kjempet i forskningsfinale

Bygge en bro

Den frivillige bevegelsen «Lær Kidza Koding» står bak «kodetimen» påpeker at vi aldri vært omgitt av så mange datamaskiner som nå. De aller fleste elever har sine egne nettbrett og smarttelefoner. Likevel undervises det mindre i programmering på grunnskolen enn for 20 år siden. Siden 2013 har derfor bevegelsen prøvd å bygge en bro over dette gapet, og det er derfor de for tredje året på rad setter fokus på koding ved hjelp av «kodetimen».

Les mer: Nesoddinger med i spennende nytt roboteventyr som skal hjelpe syke barn

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags