Oslofjordtunnelen: Bruker tre timer lenger for å komme til kunden

BEGRENSNING GIR TAP: Jeg forstår at de må sette en begrensing. Nå bruker vi tre timer til kunden, kontra en halvtime om vi kunne kjørt i tunnelen, sier Sten Kristiansen hos Karslrud betongpumping.

BEGRENSNING GIR TAP: Jeg forstår at de må sette en begrensing. Nå bruker vi tre timer til kunden, kontra en halvtime om vi kunne kjørt i tunnelen, sier Sten Kristiansen hos Karslrud betongpumping.

Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

Karlsrud betongpumping, med base på Vinterbro, sliter med å få levert det de skal til kunder på Hurumsida.

De søkte veisesenet om dispensasjon fra midlertidig innført lengdebegrensningen i Oslofjordtunellen. Svaret fra veivesenet var at firmaet måtte forholde seg til skiltingen og tilpasse seg den på best mulig måte.

– Vi har biler i forskjellige størrelser og slik jeg leser begrensingene, gjelder det vogntog på over tolv meter som ikke kan kjøre der i gitte perioder, forteller Sten Kristiansen til Amta.

Gode bremser

– Den vi ønsket dispensasjon for er en singel-bil som er 13,74 meter. Forbudet er jo gitt med tanke på at det kan oppstå brann i kjøretøy. Vår bil er utstyr med en veldig god motorbrems i tillegg til skivebremser, som er de som kan gå varme ved oppbremsing. Her er det motoren som bremser bilen. Men noen dispensasjon fikk vi ikke.

Firmaet har en del oppdrag på Hurum, like ved der Oslofjordtunnelen starter. – Fra Vinterbro bruker vi cirka tredve minutter til kunden på Hurum. Nå må vi kjøre gjennom Oslo. Gjennom mer trafikk, flere bomringer, nedenom Drammen før vi kommer til andre siden av tunnelen. Om kunden har bestilt oss til klokka ni, må vi dra fra Vinterbro i seks, halvsju tiden.

Kostbart

– Vi møter en del utfordringer i den tidsperioden, jeg må innrømme det. Transportkostnaden femdobles med tanke på timelønn, drivstofforbruk, bompenger. Miljømessig er det heller ikke særlig heldig.

– Synes du kravet på tolv meter er strengt? For det finnes lastebiler som er kortere enn tolv meter, og som veier mer enn de som er lengre.
– Kravet er ikke helt reelt. Men jeg skjønner at de et sted måtte sette en grense.

Betyr dette at dere må si fra dere oppdrag?
– Nei, så langt har vi ikke gjort det. Men det blir dyrere for kundene og en dårligere fortjeneste for oss. Vi kan jo ikke legge alt over på kundene heller. Vi vil jo gjerne operere på begge sider av tunnelen.


Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken