Elever i ungdomsskolen får leksehjelp på universitetsnivå

High tech-elever: Nå er elever og lærere blitt digitale forsøkskaniner. Foran fra venstre: Anne Margrethe Roll Halsa, Elin Halvorsen, Nicole Martha Sirnes, Håkon Mjøen Grøndalen, Jacob Emil Moe, Jakob Aanonsen Skadal, Odd Einar Ødegårdstuen, Christian Andre Rødfjell. Bak fra venstre: Jørgen Halvorsen, Monica Nave, Eivind Stordal (lær.no), Ali Elmasoudi (lær.no) Robert Røsnæs Kongsten og elev Emil Nordsæter.Foto: Pål Brikt Olsen

High tech-elever: Nå er elever og lærere blitt digitale forsøkskaniner. Foran fra venstre: Anne Margrethe Roll Halsa, Elin Halvorsen, Nicole Martha Sirnes, Håkon Mjøen Grøndalen, Jacob Emil Moe, Jakob Aanonsen Skadal, Odd Einar Ødegårdstuen, Christian Andre Rødfjell. Bak fra venstre: Jørgen Halvorsen, Monica Nave, Eivind Stordal (lær.no), Ali Elmasoudi (lær.no) Robert Røsnæs Kongsten og elev Emil Nordsæter.Foto: Pål Brikt Olsen

Artikkelen er over 2 år gammel

Gründere fra Universitetet i Oslo tar med 10. trinn på Seiersten i et prosjekt som kan bidra til økt kompetanse i realfag, særlig matte.

DEL

Eivind Stordal og Ali Elmasoudi fikk komme på besøk til Robert Røsnæs Kongsten og hans elever i 10. trinn.

De inviterte med seg elevene til Jørgen Halvorsen og Monica Nave. Naturfagrommet var fullt av ungdom da Eivind Stordal fra gjennomførte en kjapp demonstrasjon av læreplattformen Lær.no.

Leksehjelp med kvalitet

Seiersten-elevene fikk se på storskjerm hvordan en person ved Universitetet i Oslo hjalp til med å forklare geometri på en digital tavle der begge parter kan tegne samtidig og snakke sammen om det som skal læres

Lær.no vil tilby ekstraundervisning i matematikk, fysikk og kjemi i alle nivåer. Gjerne opp til universitetsnivå for de spesielt flinke.

Ungdommene fra Seiersten stilte flere utfordrende spørsmål til de to matte-ekspertene fra universitetet, blant annet om ikke lær.no også bør komme som en app. De spurte også om ikke flere elever bør kunne være logget på sammen med læreren samtidig.

– Veldig gode spørsmål. Våre utviklere jobber med det akkurat nå, sier Eivind Stordal.

Både lærere og elever meldte seg som «forsøkskaniner» for halvtimen med demonstrasjon var over.

Drøbak er frampå

– Hvorfor valgte dere ut Drøbak?

– Vi samarbeider med skoler i flere andre kommuner, men det er enkelte ting som bør være på plass før vi kan engasjere oss. At de allerede bruker nettbrett i undervisningen er en stor fordel, og vi har oppfattet Frogn kommune som generelt frampå når det gjelder teknologi i skolen, sier Ali Elmasoudi.

Bedre i realfag

Han forklarer at den nye og innovative formen for tilleggsundervisning vil bidra til å bedre elevenes kompetanse i realfag.

–Vi har et team bestående av realister med mastergrader og doktorgrader samt forskerbakgrunn i realfag også ved Universitet i Bergen og NTNU i Trondheim, sier han.

Foreløpig er tjenesten gratis for elever, skolen og alle involverte. Ingen forpliktelse, ingen kontrakt.

Stolt rektor

Læringsseansen blir tatt opp slik at eleven kan gå få «timen» med ekstraundervisning repetert, for eksempel forut for en matteprøve eller neste gang man er usikker på samme type problemstilling.

Stolt rektor

Rektor Kjell Gunnar Moen sier at matteseksjonen ved skolen allerede jobber veldig bra, men at han blir litt stolt når skolen plukkes ut til å delta i et prosjekt som dette.

– Det med matteleksehjelp mkommer til å bli en berikelse, sier Moen.

Eivind Stordal og Ali Elmasoudi sier at undervisning over nett er svært fleksibelt.

– Vi har undervist elever som har vært på hytta og kunnet få hjelp derfra. Når man slipper reisevei blir undervisningen mer effektiv, sier de.

– Vi jobber også med forskning for å finne den beste læringsteknologien for framtiden. Vi utvikler en intelligent automatiske veileder som kan hjelpe eleven i tillegg til underviser. Den automatiske veilederen stiller spørsmål og finner ut hvor elevens problem områder er. Derfra kan den zoome inn på disse og videre finne hva som er årsaken. Så kan den tilpasse sine forklaringer til elevens behov, forteller Elmasoudi.

– Denne automatiske veilederen jobber også billigere enn alle våre ansatte. Vi skal teste ut disse læringsalgoritmene ved videregående skoler, forteller Eivind Stordal, og legger til:

– Fire seniorforskere ved NIFU skal måle effekt. Forskning vi jobber med er finansiert av Regionalt Forskningsfond Hovedstad med 6 millioner kroner over en tre årsperiode. Partnere er Utdanningsetaten i Oslo og NIFU.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags