Prissjokk på elbiler hvis det blir «nei» på dette brevet

KAN FÅ STORE FØLGER: Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA. Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften. Svarer ESA nei, vil det få store følger for prisene på elbiler i Norge. Foto: Scanpix
Regjeringen ber nå om lov til å forlenge elbilfordelene til 2020. Får de nei, vil det sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet.
(NETTAVISEN / SIDE3) Norge er elbil-landet framfor noe. Momsfritak ved kjøp og leasing av elbil, redusert årsavgift og fritak for bompenger har vært særlig populære tiltak for å få Ola Nordmann til å velge utslippsfri bil.
Fritakene kom med velsignelse fra ESA (EFTAs overvåkingsorgan for EØS-avtalen), og skulle gjelde til og med 2017.
Det er politisk enighet om å fortsette avgiftsfritakene, men norske myndigheter skal ha fått klar beskjed fra ESA om at de synger på siste verset, skriver Aftenposten.
– Vi mener ikke at elbiler må bli dyrere enn konvensjonelle biler, men vi ser at det er flere ting som er i ferd å skje som reduserer behovet for avgiftslettelser, sa direktør for konkurranse og statsstøtte i ESA, Gjermund Mathisen til avisen.
Regjeringen har nå sendt notifikasjon av skatte- og avgiftsfordeler for elbiler til ESA.
Her ber de om forlengelse av det eksisterende fritaket for merverdiavgift på elbiler, økte avskrivingssatser for el-varebiler, samt nye fritak for elbiler i omregistreringsavgiften og trafikkforsikringsavgiften.
Momsfritaket for rene elbiler foreslås forlenget med tre år. Regjeringen ønsker at de øvrige insentivene skal kunne fortsette i inntil seks år til.
Tror ESA vil lytte til Norges ønsker
Side3s motorekspert Magnus Blaker er ikke i tvil om at et «nei» fra ESA kommer til å sende sjokkbølger inn i det norske markedet.
– Norge må ha EU/ESAs godkjennelse for dagens forskjellsbehandling av elbiler, og EU har signalisert at de mener dagens ordning nærmer seg i overkant god. Hvis ESA setter ned foten, vil man i det minste måtte innføre merverdiavgift på elbiler, og det vil sende sjokkbølger inn i elbilmarkedet – både for nye og brukte biler, sier han.
– Og hvor sannsynlig er det at ESA setter ned foten nå?
– Med det begrensede utvalget av elbiler, og liten suksess i andre land, tror jeg ESA vil gi etter for Norges ønske. Hvis de likevel skulle sette ned foten, vil det ikke bli dyrere biler over natten – men trolig bli starten på en lang prosess i EFTA-domstolen.
Magnus Blaker tror likevel at vi nærmer oss slutten for dagens elbilfordeler.
– Avgiftsfritaket for elbiler er ikke ment å vare evig. Innen den prosessen er ferdig, kan det godt hende moms uansett skal innføres på elbiler fordi prisen forventes å falle dramatisk i rundt 2020.
Prisøkning som svir
Her er noen priseksempler som viser hvordan momsen vil slå ut etter dagens priser.
Den rimeligste, nye Teslaen på markedet koster i dag 647.900 kroner inkludert vinterhjul. Den dyreste koster 1.212.100 inkludert vinterhjul.
En økning i avgifter på 25 prosent utgjør store summer:
Model S 75D inkludert vinterhjul: | 647.900 |
+ Merverdiavgift på 25%: | 161.975 |
Sum inkl. mva: | 809.875 |
Model X P100D inkludert vinterhjul: | 1.212.100 |
+ Merverdiavgift på 25%: | 303.025 |
Sum inkl. mva: | 1.515.125 |
Også rimelige elbiler ser mot en ganske kraftig prisøkning utifra dagens prisnivå:
Nye Nissan Leaf 2018 (startpris) | 283.900 |
+ Merverdiavgift på 25%: | 70.975 |
Sum inkl. mva: | 354.875 |
Volkswagen e-Golf (startpris) | 310.900 |
+ Merverdiavgift på 25%: | 77.725 |
Sum inkl. mva: | 388.625 |
Kommentarer til denne saken