Vi blir advart – men fortsatt er bruktbil på klagetoppen

Bruktbil er en stor investering. Derfor er det også viktig å vite hva man gjør her.

Bruktbil er en stor investering. Derfor er det også viktig å vite hva man gjør her.

Av
DEL

Selv om det ikke er noen mangel på advarsler mot å bli lurt ved bruktbilkjøp, troner bruktbil fortsatt høyt på klagetoppen. Alt for mange tar sjanser de ikke skulle ha tatt, og de økonomiske konsekvensene kan bli store.

Bare i løpet av fjoråret kom det inn over 3.000 bruktbil-klager til forbrukerorganisasjonene, og flest havnet hos Forbrukerrådet – 2.058 klager. Av disse gikk 709 videre til avgjørelse i Forbrukerklageutvalget. Syv av ti klager ble løst gjennom kontakten med Forbrukerrådet.

I tillegg til konkrete klagesaker, har Forbrukerrådet alltid fått mange henvendelser knyttet til bil og bilrelatert forbruk.

Klager på den tekniske tilstanden

– Hva er de mest vanlige klageårsakene på bruktbil?

– Det er at kundene mener den tekniske tilstanden er dårligere enn. forventet. Vi fører imidlertid ikke statistikk over om det er motor, rust eller andre årsaker som fører til klager, sier kommunikasjonsrådgiver Henrik Ebne i Forbrukerrådet.

Henrik Ebne er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. (Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet)

Henrik Ebne er kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. (Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet)

Han konstaterer at bruktbiler har ligget på klagetoppen så lenge han har jobbet i Forbrukerrådet, som er de siste 15 år.

Bedre å sjekke for mye

Uforsiktighet og mangelfull – eller manglende – faktasjekk er uten tvil årsak til mange av de konfliktene som oppstår rundt bruktbilhandel. Det sier ganske mye når NAF mener at så mange som fire av ti lar være å skrive kontrakt ved kjøp av brukt bil.

– Hos oss ser vi også at den digitale kontrakten som ligger ute til gratis bruk på Finn.no bare blir benyttet av ca. 10 prosent av private kjøp. Her er folk alt for naive og godtroende. Kontrakt bør alle skrive. Uten kontrakt er man i praksis rettsløs. Derfor bør man alltid vurdere nøye hvem man handler med. Det er bedre å sjekke for mye enn for lite, sier Eirik M. Håstein, produktdirektør motor og personlig økonomi i Finn.no, til Broom.

Det kan være lett å opptre impulsivt når du skal kjøpe bruktbil. Men det kan også straffe seg.

Det kan være lett å opptre impulsivt når du skal kjøpe bruktbil. Men det kan også straffe seg.

Pass på at selgeren eier bilen!

Dette er Forbrukerrådets sjekkliste for tryggere bruktbilkjøp:

1. Skriv kontrakt. En skriftlig avtale beviser hva som er avtalt. Benytt gjerne Forbrukerrådets kontakt, og ta vare på annonsen for bilen.

2. Sjekk kilometerstand, årsmodell og EU-kontroll. Dette sjekker du hos Statens vegvesen.

3. Sjekk om det er gjeld knyttet til bilen. Dette sjekker du enklest hos Brønnøysundregistrene – brreg.no Ta vare på utskriften, slik at du kan. dokumentere at du har vært i god tro dersom det oppstår problemer i ettertid.

4. Sjekk om årsavgift er betalt. Årsavgiften er fra 2018 en del av bilforsikringen.

5. Sjekk at den som selger bilen også er eier av den. Selgers legitimasjon må stemme med navnet på bileieren i vognkortet. Betaler du til en som ikke eier bilen, risikerer du å miste både bil og penger! Send SMS til 2282 og skriv REGNR foran registreringsnummeret på bilen, så får du beskjed. Tjenesten koster tre kroner.

6. Sjekk tilstanden på bilen. Be om prøvekjøring, og få gjort en test hos et godkjent verksted. Bruk gjerne tilstandsrapport som er utarbeidet av Forbrukerrådet og Norges Bilbransjeforbund.

7. Sjekk om det er garanti på bilen. Dette kan gi deg for eksempel forlenget klagefrist eller gratis reparasjon. Forutsetningen for at garantien skal gjelde, er at tidligere eier har fulgt vedlikeholdsprogrammet for bilen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags