Nå begynner oppgraderingen av to tunneler til. Slik vil det påvirke trafikken

Ekeberg- og Svartdalstunnelen, som er en del av Operatunnelen, oppgraderes i to år fremover. Prosjektleder i Statens Vegvesen, Hilde Ulvik, oppfordrer trafikanter til å bruke Mosseveien eller kollektivtrafikk.

Ekeberg- og Svartdalstunnelen, som er en del av Operatunnelen, oppgraderes i to år fremover. Prosjektleder i Statens Vegvesen, Hilde Ulvik, oppfordrer trafikanter til å bruke Mosseveien eller kollektivtrafikk. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Oppgraderingen av Brynstunnelen på ringveien er endelig ferdig. Nå står to nye tunneler for tur og det vil påvirke trafikken i stor grad.

DEL

OSLO: Fra mandag 12.juni stenges både Svartdals- og Ekebergtunnelen på natten, og slik vil det være i to år fremover.

Ikke nok med det; I begynnelsen av juli og fram til midten av august stenges tunnnelen helt.

- Da skal deler av selve veien byttes ut. Det klarer vi ikke på èn natt, derfor har vi sommersperring. Vi har valgt fellesferien slik at det skal påvirke bilistene i mindre grad, sier Hilde Ulvik, prosjektleder i Statens Vegvesen.

På bildet under ser du når løpene er nattestengt og kontinuerlig stengt.

Foto:

Tunnel til jobb, omvei hjem igjen

For deg som er avhengig av å kjøre til og fra Oslo hver dag, er det muligheter. Ett løp vil alltid være åpent ned til byen. Når du skal tilbake ut mot Follo må du kjøre opp Vålerengtunnelen, ta av ved Helsfyr, kjøre Tvetenveien bort til Brynstunnelen før du er på E6 igjen. Eller du kan velge Mosseveien. Skal du mot Lillestrøm anbefales Brynstunnelen. Ulvik råder bilister til å holde seg til skiltede omkjøringsmuligheter i stedet for å øke belastningen på småveier.

På natten vil tunnelene være stengt fra klokken 22 til 06. I helgene blir det noe lenger.

Kan bli intenst

Belastningen i tunnelsystemet i Oslo er enorm blant annet fordi det er mye kø. I Ekebergtunnelen kjører det 80.000 biler i døgnet, mens det kjører 30.000 biler i døgnet i Svartdalstunnnelen. Ulvik mener denne oppgraderingen vil oppleves bedre enn arbeidet i Brynstunnelen, men er klar på at det vil bli kø og det kan oppleves som intenst de ukene tunnelen er stengt.

- Selv i fellesferien er det kun 15 til 20 prosent mindre trafikk, så det er klart at stengingene vil skape utfordringer for mange. Sjekk reisetider før du drar fra jobb. Man må kanskje prøve seg fram for å se hvilke ruter som fungerer best. Jeg håper mange tar ferie i denne perioden, sier hun.

ØB.no oppdaterer deg også på morgentrafikken gjennom rushen hver eneste dag, akkurat slik vi har gjort i flere år nå.

T-bane, og buss fra Bryn

Det gjør ikke saken noe bedre at det nok en sommer kjøres buss for tog på Østfoldbanen. Bane NOR ( tidligere Jernbaneverket) skal utføre omfattende arbeider som vil føre til stengte strekninger og redusert kapasitet fra 24.juni til og med 6.juli.

- Det er samme strekning og samme driftsløp som i fjor. Vi oppfordrer de reisende til å holde seg oppdaterte, huske at reisen tar lenger tid og at man må regne med flere bytter underveis, sier Gina Scholz, kommunikasjonsrådgiver i NSB.

Oversikt som viser de store trekkene per strekning fra Oslo S:

Oversikt som viser de store trekkene per strekning fra Oslo S:

Østfoldbanen
24.06 til og med 06.08 - stengt på Østfoldbanen retning Ski, Moss, Mysen og Halden

Reisende fra Nordstrand til og med Kolbotn, L2: Bruk Ruters busstilbud. 

Reisende fra Solbråtan til og med Ski, L2:
T-bane til Brynseng og buss videre til stasjonene mellom Solbråtan og Ski.

Reisende til Ski:
Benytt t-bane fra Jernbanetorget til Brynseng og buss videre.

Reisende med L21 til Moss:
Buss Oslo S – Moss
Bussen kjører direkte til Ås. Reisende til Holmlia og Ski benytter tilbud for L2 (se over)

Reisende med L22 til Mysen:
Buss Oslo S – Mysen
Bussen kjører direkte til Kråkstad. Reisende til Kolbotn og Ski benytter tilbud for L2 (se over)

Reisende med R20 til Halden/Gøteborg:
Buss Oslo S – Vestby med overgang til tog. Merk at bussen går 20 min. tidligere enn togets opprinnelige avgangstid. Tidene som kommer opp ved rutesøk er oppdatert med bussenes avgangstider.

Det er også verdt å merke seg at helgen 5-6. august vil Oslo S stenges helt av for all togtrafikk.

Sommerstopp i flere år fremover

Det er utbedringer for nærmere 800 millioner kroner som skal gjøres i sommer. Det gjør tunnelen til en av Oslos dyreste. 155 personer er involvert i alt fra prosjektledelse til bytting av lys, bommer, asfaltering og rehabilitering av brannsikringsplater. Ekebergtunnelen er 22 år og Svartdalstunnelen er 17 år. Ulvik sier materialene fra den gang ikke var så gode som nå, og at etter at nye sikkerhetsforskrifter kom i 2007 tar de like godt alt når de er i gang. Det betyr at det skal kunne gå 25 år til neste store oppgradering.

Når oppgraderingen av Ekeberg- og Svartdalstunnelen er ferdig, står de motsatte løpene for tur neste år. I 2019 skal Festningstunnelen rehabiliteres, deretter Vålerengtunnelen i 2020. Bane NOR vil ha samme sommerstenging fremover blant annet på grunn av byggingen av Follobanen.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken