Lavpriskjedene taper stort på bonuskampen

JULEPRISKRIG: Matvarekjedene fortsetter å presse prisene ned.

JULEPRISKRIG: Matvarekjedene fortsetter å presse prisene ned. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Må ut med hundrevis av millioner kroner for å dekke inn rabatter.

DEL

Men kjedetoppene tror de vil hente inn tapene ved å selge flere varer, skriver Dagens Næringsliv (krever abonnement).

Den siste tiden har det vært mye oppmerksomhet på matvarekjedens kamp om å være billigst. Kiwi alene har kostnader i hundermillionerklassen.

– Doblingen av bonusen på frukt og grønt alene koster oss et tresifret millionbeløp i 2017, sier Kiwi-sjef Jan Paul Bjørkøy til avisen.

Rema 1000 og Coop Extra har også rabattordninger som koster mange penger, men begge hevder at det er gode investeringer.

Kritikk til Rema 1000

Alle butikkjedene mener investeringer i rabatter skaper mer fornøyde og flere kunder.

Rema 1000 har vært i hardt vært den siste tiden, selv om de lanserte lojalitetsprogrammet med appen «Æ».

De har også fått mye kritikk for å ha kvittet seg med en rekke varer, og dermed snevret inn sitt utvalg.

Tidligere i januar kom også beskjeden om at bryggeriet Mack må kutte 30 stillinger etter at de mistet avtalen sin med Rema 1000.

Lite Rema-begeistring i nord

Flere hundre tusen nordmenn har lastet ned Rema-appen, men ikke alle lar seg begeistre av «Æ». Det som skulle være tidenes merkelansering står i fare for å ende med et mageplask.

I Nord-Norge har butikkene allerede fått kallenavnet «Ræva 1000». Mange reagerer på at dagligvarekjeden skal fjerne flere merkevarer.

– Rema 1000 sliter mer enn de har gjort på mange, mange år. Bunnpris har vraket dem som leverandør, de mister utvalg og får pepper av kundene. Dagligvarekjeden er inne i en negativt landskap, uttalte kommunikasjonsekspert Haakon B. Schrøder til Nettavisen i begynnelsen av januar, og la til:

– Det er kaos for Rema.

Rabatt på 5000 varer

Tidligere denne uken meldte Nettavisen også nyheten om at Meny senker prisene på 5000 varer i en periode på fire uker.

– Vi kommer ikke til å vinne noen priskrig, men vi gjør dette for å slå et slag for et større utvalg. Vi ønsker å vise at vi i stedet for å kaste ut leverandører ønsker å få inn flere varer i hyllene våre, uttalte kommunikasjonsrådgiver i Meny, Eli Strand, til Nettavisen.

Selv om Meny annonserer at de ikke skulle inn i noen priskrig mente forbrukerøkonom i Nordea, Elin Reitan, at det var all grunn for kundene til å juble.

– Det blir på en måte en priskrig som er satt i gang, og det er jo gode nyheter for forbrukerne at stadig flere matvarebutikker senker prisene. Det er også mange som liker det brede utvalget Meny har i butikkene sine, uttalte hun til Nettavisen.

Hun kom også med en advarende pekefinger.

– Jeg oppfordrer alle til å følge med på hvilke varer som faktisk blir satt ned, dersom du skal handle på Meny. Ikke minst sjekke hvor lenge tilbudene gjelder.

– Er målet å spare penger anbefaler jeg ikke å kjøpe alle varene i noen av de dyre butikkene. I tillegg bør du følge med på prisene, sier forbrukerøkonomen.

Artikkeltags