- Hvis folk ikke tør å kjøre ned her helt gratis bør vi bygge bro, mener Grethe

Grethe Reinhardtsen fra Frogn synes det er godt at Frp er i regjering nå som "ekstraskatten" ved Oslofjordtunnelen blir fjernet.

Grethe Reinhardtsen fra Frogn synes det er godt at Frp er i regjering nå som "ekstraskatten" ved Oslofjordtunnelen blir fjernet. Foto:

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Hvis folk ikke tør kjøre i tunnelen når den nå blir gratis betyr det at vi bør bygge bro, sier Grethe Reinardtsen i Frogn Frp.

DEL

I løpet av august blir det gratis å kjøre gjennom Oslofjordtunnelen, men Reinhardtsen er langt fra sikker på at det blir noen kraftig trafikkvekst. I så fall vil Frp ta det som et tegn på at bro er det rette alternativet.

Frp vil ha bro

– Jeg tror det er mange som er skeptiske til å ta tunnelen under fjorden etter alle problemene og ulykkene som har vært, sier Grethe Reinhardtsen.

– Vi i Frp går inn for bro. Fremskrittspartiet har fremmet en rekke gode argumenter for det gjennom møter og høringsrunden som har vært, sier Reinhardtsen, som tror en bro over Oslofjorden kan bli et symbol og en turistattraksjon.

Når hun er ferdigsnakket om alt som er bra med broløsning vil hun snakke om det negative ved tunnel.

– Det handler om sikkerhet, naturligvis. Jeg liker ikke tanken på å være sperret inne i hvis noe går galt. Et nytt tunnelløp langs det gamle løpet vil jo også blir så bratt at det er problematisk for tungtransporten, sier hun.

Herlig med gratis tunnel

Det er kanskje ingen som er mer fornøyde enn Fremskrittspartiet nå som bomstasjonen på Måna skal fjernes.

– Fjerning av bomstasjoner er god Frp-politikk, sier Grethe Reinhardtsen.

Hun er smertelig klart over at partifelle Bård Hoksrud mislyktes i å fjerne bomstasjonen på Måna rett etter regjeringsskiftet i 2013, men nå skjer det altså.

Hoksrud ga aldri opp

– Bård Hoksrud jobbet utrettelig med å redusere bompengebelastningen i Norge, og han ga aldri opp, sier Reinhardsen.

Det ble laget en avtale om at nye planer måtte vedtas innen tre år hvis bom-betalingen skulle fortsette.

– Nå er det gått tre år, og da er det slutt på denne «ekstraskatten». Som innbygger i Frogn synes jeg det er veldig bra at Frp sitter i regjering når dette skjer, sier Reinhardtsen.

Mye er spart opp

Reinhardtsen jobber som politisk rådgiver på Stortinget, og representerer Fremskrittspartiet i Frogn kommunestyre.

Langt over 400 millioner kroner er spart opp etter at tunnelen var ferdig nedbetalt i 2013. Norges Automobil-Forbund mener deler av dette må brukes på trafikksikkerhetstiltak langs strekningen.

Artikkeltags