Lege og ernæringsekspert Fedon Lindberg går knallhardt ut mot dagligvarekjedene og priskrigen på påskevarer, og reagerer blant annet på den vanvittige prisingen av Solo med og uten sukker.

Vanvittig pris på Solo – Se lenger ned

– Stikker kjepper i hjulene

– Priskrigen vi nå opplever, slik som hvert år, er moralsk helt forkastelig. Det stikker kjepper i hjulene for mange som ønsker å lykkes med et sunnere kosthold. Over halvparten av voksne nordmenn sliter med overvekt, det samme gjør 16 prosent av åtteårige barn, sier Fedon Lindberg til Nettavisen.

Han mener bransjen tenker på seg selv og i altfor liten grad tar samfunnsansvar.

– En mektig dagligvarehandel benytter seg av koblingen mellom påskefeiring og søtsaker og har også i år satt i gang en blodig priskrig i butikkhyllene. Målet er å beholde og øke markedsandeler og lokke kunder til sine butikker, sier Lindberg.

– Billig å spise seg syk

Lindberg har merket seg priskrigen før påske som er uvanlig tøff i år. Som Nettavisen har skrevet tidligere er særlig priskutt på søtsaker langt kraftigere i år enn i fjor.

– Det er svært bekymringsfullt at prisen på så usunne matvarer reduseres så kraftig. Verst er det for barn og unge. Når godteri blir bokstavelig talt kastet etter oss, inklusiv barnefamilier, vil risikoen øke for både overvekt, hjerte- og karsykdom, diabetes og kreft, sier han.

Lindberg mener det er merkelig at usunne varer som kan gi uheldige konsekvenser for helsen prises så lavt.

– Man ser først resultatene om noen år. Hvilket ansvar har dagligvarebransjen for folkehelsen egentlig? Hvor billig skal det bli å bli syk av maten vi spiser? sier Fedon Lindberg.

Berg av søtsaker

På Facebook har flere postet innlegg over kupp de har gjort de siste dagene. En av dem hadde skaffet seg et berg av søtsaker til under 200 kroner:

  • 5 pakker med Nidars marsipanpølser til 5,30 per stk.
  • 4 Sjokoladeegg til 16,90 per stk.
  • 2 Pakker påskefavoritter (300 g) til 24,40 per stk.
  • 2 Påskeharer til 4,50 per stk.
  • 1 pakke marshmallows til 21,50.
  • 1 pakke påskeskum til 7,00.
  • 1 Sjokoladeegg mini til 18,90.
  • Totalsum: 199,30.

– Lavere priser øker forbruket hører vi fra Forbrukerrådet. Det sier seg selv at industrien velger sukker, som i dag er ofte ti ganger billigere, enn andre og sunnere naturlige søtstoffer, sier Lindberg.

Betydelig sukkeravgift

Han ønsker seg kraftigere reguleringer.

– Sukker er den store elefanten i rommet. Tiltak for å senke salt og mettet fett vil ha marginal helseeffekt sammenlignet med en betydelig sukkerreduksjon.

– Jeg mener en betydelig sukkeravgift må til, som vil gjøre alle sukkerholdige produkter vesentlig dyrere og avgiften må øremerkes til å subsidiere sunne sukkeralternativer, som vil dermed bli vesentlig rimeligere.

Vanvittig Solopris

Det er ikke bare påskesjokolade og marsipan som er satt kraftig ned. Både Rema 1000 og Kiwi har satt prisen på Solo med sukker kraftig ned. Nå koster en 1,5 liters flaske kun 7,10. Samtidig koster 1,5 liter med Solo Super 21,50. Det er altså billigere å kjøpe tre flakser med sukker-Solo enn en flaske med Solo Super.

Dette for Nasjonalforeningen for folkehelsen til å reagere kraftig.

– At Solo Super koster tre ganger så mye som Solo med sukker er jo ganske spesielt. Her dytter de virkelig kundene sine mot de brusflaskene som er mest negative for helsen, sier generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen.

– Brus med sukker er en viktig årsak til økende vekt. Å legge til rette for at folk velger sukkerfritt betyr mye, så denne type prising er dårlig nytt for å bekjempe overvekt, sier hun.

Hun mener kjedene må ta et langt større samfunnsansvar.

– Det er skuffende og kjedene burde heller satser på å senke pris på frukt og grønt i en tid når mange sliter med økonomien, sier Gerhardsen.

– Vi ser at mange nå må velge bort den sunne maten fordi det blir for dyrt å velge frukt, grønt eller fisk. Den negative effekten av dette forsterkes når det usunne får slike dumpingpriser, sier hun.

Kiwi: – Forstår kritikken

– Vi forstår kritikken og lytter selvsagt til den, men kan forsikre om Kiwi er foran skjema for å nå målet i Intensjonsjonsavtalen om 10 prosent sukkerreduksjon fra 2020 til 2025, sier kommunikasjonssjef Kristine Arvin til Nettavisen.

Hun viser til at Kiwi sammen med resten av Norgesgruppen siden 2020 redusert andel sukker med 7,5 prosent. Norgesgruppen består blant annet av Kiwi, Meny, Joker og Spar.

– Vi jobber hver eneste dag for å selge mer fisk, grove kornprodukter, frukt og grønt og mindre salt, sukker og mettet fett, sier Arvin.

– Samtidig er det en påsketradisjon for å kose seg med en Kvikklunsj på skitur eller et kolibriegg på påskeaften, og det mener vi man bør få nyte med god samvittighet, sier Arvin.

Hun viser også til at Kiwi har sunnere kampanjer som appelsiner, både i nett og løsvekt. Vi har også Seks ganger 1,5 liter Coca-Cola uten sukker til 69 kroner.

– Normalt er Solo super billigst, og hvis dere hadde sammenlignet Pepsi Max med sukkerholdig Pepsi eller Coca-Cola uten sukker med sukkerholdig Cola, ville de sukkerfrie alternativene vært billigst, sier Arvin.

Rema 1000: – Hoveddelen er sukkerfri

Rema 1000 viser til at Solo Super var med når de kuttet priser på påskevarer.

– Men i forbindelse med pågående priskrig på påskevarer har Solo nå en lavere pris, sier salgs- og markedsdirektør i Rema 1000, Pia Mellbye.

– Hoveddelen av all brus vi selger gjennom året er også sukkerfrie alternativer. Vi har tilsluttet oss intensjonsavtalen for et sunnere kosthold og har en rekke tiltak som har som formål å fremme sunnere valg, blant annet startet vi året med 30 % priskutt på frukt og grønt, gjennom idrettskuttet fremmer vi inntak av frukt og grønt blant barn og unge, og vi selger mest frukt og grønt i lande, sier hun