Sløyfer ikke brystkreftrammede: Jakter nye Rosa sløyfe-rekorder

Klar for rosa dager: Stine Sundbye og daglig leder Tom Harald Wilberg er klar for Rosa sløyfe-aksjon 2019.

Klar for rosa dager: Stine Sundbye og daglig leder Tom Harald Wilberg er klar for Rosa sløyfe-aksjon 2019. Foto:

Av

- Ja, vi tropper opp i rosa fra tirsdag 1. oktober og nesten hele måneden ut, sier Stine Sundbye på Circle K-stasjonen på Flaskebekk. Hun opplever kundene som svært positive til den årlige aksjonen.

DEL

Å ha brystkreft gir ingen rosa hverdag, men for å øke innsatsen til forskning samles årlige mange millioner inn i Rosa sløyfe-aksjonen som hvert år holdes i oktober. Mange i næringslivet bidrar, deriblant bensinstasjonskjeden Circle K.

De siste sju årene har engasjerte Circle K-medarbeidere og rause kunder over hele Norge til sammen samlet inn cirka 27 millioner kroner til kampen mot kreft, skriver Pressenytt.

8. året på rad

1. oktober går Rosa sløyfe-aksjonen til Circle K Norge i gang for åttende gang. Gjennom hele måneden skal hundrevis av stasjoner samle inn penger til støtte for brystkreftsaken.

– Vi satser på ny rekord i år, sier norgessjef Sverre Rosén, og viser til at Circle K har gjennomført sju spennende og vellykkete aksjoner så langt, der kreative og engasjerte medarbeidere og rause kunder har samlet inn om lag 27 millioner kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

– Det gjør meg utrolig stolt, sier Rosén.

Lokalt engasjement på Nesodden

– Dette er en kampanje alle stasjonene er med på, sier Stine Sundbye på Circle K Flaskebekk. Tirsdag morgen farges stasjonen rosa i form av salg av blant annet rosa kaffekopper, rosa vann, rosa spylevæske og rosa ballonger.

– Vi kler oss i rosa T-skjorter og håper mange vil støtte aksjonen. Blant annet går 30 kroner av prisen kundene betaler for en bilvask til Rosa Sløyfe-aksjonen, uten at kunden betaler noe mer enn vanlig, forklarer Sundbye. Hun synes miljøet blir ekstra hyggelig og at folk viser seg svært positive når stasjonen krydres med rosa. Circle K Flaskebekk har fire fast ansatte, pluss sju ekstra medarbeidere i form av blant annet skoleungdom.

Sterk konkurranse i Akershus

I Akershus var det Circle K E6 Berger i Frogner som samlet inn mest penger til Rosa sløyfe i fjor – om lag 62 000 kroner – etterfulgt av Circle K E6-Minnesund, Circle K Fjellhamar, Circle K Nadderud og Circle K Eidsvoll Verk.

– Vi er veldig takknemlige for førsteplassen i Akershus, der vi har konkurrert med mange Circle K-stasjoner. Vi satte oss noen mål før kampanjen, og så overgikk vi dem. Dette er stort for oss, sa assisterende daglig leder Amanda Kittelsen ved Circle K E6 Berger i etterkant av fjorårets innsamling.

Les intervjuet med Therese fra Nesodden fra 2018:

Boblende kreativitet

Som tidligere år kan Circle K-kunder i Norge støtte aksjonen ved å kjøpe «rosa» produkter som bilvask, kaffe og diverse effekter. Flere stasjoner varter også opp med egne stunts. Tidligere år har det blant annet vært hjemmelagde lykkehjul og klessnorer med rosa bh-er samt medarbeidere som har farget håret sitt rosa.

– Aksjonen skaper et kjempeengasjement rundt omkring i hele landet. Kreativiteten bobler fritt på stasjonene, og jeg gleder meg virkelig til å få med meg alle de lokale initiativene og stuntene i år. Samtidig har jeg veldig lyst til å se oss slå fjorårets innsamlingsrekord ned i støvlene, sier en engasjert Sverre Rosén.

Rosa forskjeller

Circle K Norge er én av hovedsamarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er «rosa forskjellsbehandling». Mens noen blir friske av én operasjon, må andre igjennom et lengre løp med både cellegift, stråling og hormonbehandling. Midlene fra årets Rosa sløyfe-aksjon går derfor til forskning på persontilpasset brystkreftbehandling.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags