Broom.no: Drar man på bilutstilling i Tokyo, får man med seg både det ene og andre som ikke er slik vi er vant med i Europa.
Noe av det som har slått stort an de siste ti-årene, er såkalte kei-cars. De har kompakte utvendige mål – men er likevel overraskende romslige innvendig.
Designet er lagt opp til at du skal ha god takhøyde og masse plass i baksetet. Bagasjerommet er som regel svært begrenset.
Disse bilene ruller rundt på bittesmå dekk – og egner seg helt klart best til å kjøre korte turer i urbane miljøer. I byer som Tokyo er dette med andre midt i blinken.
Bil for nybakte foreldre
På årets bilutstilling i Tokyo er det som vanlig flere nye modeller og konsepter som vises fram. En av dem er tilpasset småbarnsfamilier – og kanskje særlig ammende kvinner.
Her er bagasjerommet utstyrt med to stellebord, som kan trekkes ut. På veggene er det smarte anretninger for å henge fra seg ting, og det henger barneleker ned fra taket.
I veggene er det smarte små hyller og rom til både våtservietter, bleier og smokker.
Privatliv
Det følger naturligvis også med egen ammepute. Mer eller mindre elegante gardiner kan trekkes for alle vinduene og gjør det mulig å amme uten at noen ser det fra utsiden.
Selvsagt er bilen også utstyrt med farger som skal falle i smak blant de minste.
Bakluka fungerer som et tak når den er åpen, og du kan rulle ned duk på sidene, om du vil ha litt ly/privatliv.
Konseptet er et samarbeid mellom Suzuki og Combi. Sistnevnte produserer diverse utstyr til babyer.
Tanken er at bilen også skal kunne brukes i forbindelse med større utendørs arrangementer, eller i forbindelse med naturkatastrofer. Sistnevnte har man en del av i Japan, takket være både jordskjelv og ekstremvær.
Om bilen kommer i produksjon får tiden vise. Men den får i alle fall mye oppmerksomhet under Tokyo Motorshow.
Kei-cars
Suzuki Every, som konseptbilen er bygget på, er en kei-car. Disse bilene utgjør så mye som en tredjedel av alt bilsalg i Japan.
De passer veldig godt til trange gater og parkeringshus, som det jo finnes mye av her.
På utstillingen er det flere produsenter som viser fram nye konsepter i dette segmentet. Elektrifisering er blant annet på vei inn, også her.
Panseret er bittelite – og takhøyden raus – for å gi mest mulig plass. Hjulene er plassert helt ut i hvert sitt hjørne.
I tillegg er bagasjerommet nedprioritert, slik at det skal være god plass i baksetet. På flere av modellene, kan voksne passasjerer fint strekke på bena!