(LANDET RUNDT/Avisa Oslo) Ordene over tilhører Henrik Drivenes – leder av ungdomsrådet til Handel og Kontor i Norge (HK).

Bakgrunnen er stillingsutlysningen til klesbutikken Brandy Melville, med lokaler i Bogstadveien på Majorstuen. Kleskjeden er kjent for å selge klær i kun én størrelse som passer til slanke kropper.

I en utlysning etter deltidsansatte og sommervikarer, skriver kjeden på engelsk: «We are looking for babes» og ber søkere blant annet om å sende profilbilde til en mailkonto. Utlysningen har tidligere blitt omtalt i KK.

Stillingsutlysningen er hengt opp på plakater rundt om i Bogstadveien.

På Instagram har selskapet på sin europeiske profil delt utlysningen etter ansatte til butikken i Oslo. På et av innleggene har de lagt ved et bilde av lettkledd kvinne som ligger i en seng.

– Seksualiserer

– Dette er en forkastelig måte å introdusere unge arbeidstakere til arbeidslivet i Norge, formidler Henrik Drivenes.

– Kan du utdype hvorfor?

– Det er rett og slett fordi det er en søknadsutlysning som seksualiserer. De vil ha pene, unge jenter til å jobbe på en måte som jeg mangler ord for å beskrive. De seksualiserer unge arbeidstakere som søker etter sommerjobb og slik skal det ikke være i norsk arbeidsliv, svarer en svært engasjert fagforeningsleder.

Han frykter at unge og uerfarne arbeidstakere kan ta bli påvirket av utlysningen til å tro at det er slik arbeidslivet fungerer.

Drivenes er konkret bekymret for at kvinnene som søker – og ikke får jobb – vil lure på om det er på grunn av mangler ved utseendet fremfor kompetansen de innehar.

– De bør trekke tilbake den utlysningen med en eneste gang, legge seg langflate og rydde opp i praksisen sin. Mitt tips til alle som søker jobb der: hvis du blir ansatt, ville jeg ikke turt å bevege meg inn der uten en fagforening. Dette er illevarslende fra en arbeidsplass, konstaterer Drivenes.

Han vurderer at utlysningen kan være et brudd på arbeidsmiljøloven om forbud mot diskriminering.

Har ikke svart

Avisa Oslo har ikke fått svar fra kleskjeden på telefon. Vi har oppsøkt butikken, hvor lederen på stedet henviser til at de ikke kan svare på spørsmål fra presse og oppgir en e-postadresse.

Kjeden har fått spørsmål på norsk og engelsk, men har foreløpig ikke besvart disse. Verken KK eller TV2 har fått svar fra kjeden.

– Gjennomtenkt kampanje

KK har vært i kontakt med Likestillings- og diskrimineringsombudet. De vurderer at også at utlysningen kan være brudd på loven.

– Hvis uttrykket «babes» indikerer at kun jenter kan søke stillingen, så er dette i utgangspunktet ikke lov. Skulle dette bli klaget inn, så er det opp til butikken å redegjøre for hvorfor dette er nødvendig, sier seniorrådgiver i Likestillings- og diskrimineringsombudet Lars Heltne til KK.

Henrik Drivenes i HK synes det er ekstra alvorlig at ordlyden er den samme på Instagram som på plakatene som henger i Bogstadveien.

– Det verste er at man ser at det er gjennomgående, ikke bare noen som har lagt ut en uheldig formulering. Det ser ut som en gjennomtenkt rekrutteringskampanje, sier han til Avisa Oslo.

På Instagram-profilen til Brandy Melville finnes det flere stillingsutlysninger for andre europeiske byer med eksakt samme ordlyd som Oslo-annonsen.

Fått kritikk før

Dette er ikke første gang at butikken på Majorstuen er i hardt vær. Tidligere i år fikk de tildelt prisen årets «Gullbarbie» av ungdomsorganisasjonen Press. En pris som gis til aktører som får unge jenter til å føle seg dårlig.

For noen år siden fikk de også kritikk for bildepraksisen rettet mot sine ansatte.