Trøblete avslutning på en tøff sesong for Tobias

Foto:

Av

Tobias Munthe-Kaas (35) fra Nesodden hadde høye forventninger til den siste VM-runden i Formel 2 forrige helg. Forventningene økte etter å ha satt rundetid som topp to under samtlige treninger, og Tobias kvalifiserte seg til fjerde startspor.

DEL

INNSENDT Sport: Hele sesongen har vært preget av sterke rundetider under trening og kvalifisering for nordmannen, men resultatene har uteblitt under selve løpene. Under løpet i Abu Dhabi lørdag fikk han tekniske problemer da servostyringen plutselig sluttet å virke. Han fortsatte å kjøre, men måtte gi seg før løpet var ferdig.

– Nytt teknisk reglement i år gir mer krefter i motoren, som krever større propell som igjen gir merbelastning på servostyringen. Jeg fortsatte så langt jeg kunne uten servo, men måtte gi tapt mot kreftene før løpet var over, sier Tobias.

Mangel på gode treningsfasiliteter skaper utfordringer for den norske utøveren.

– Det er klart at utøvere og team med gode fasiliteter til trening og testing, som har mulighet til å stressteste båten vil ha store fordeler. Det er uheldig når situasjoner oppstår under løp, som vi kanskje kunne avdekket hjemme i Norge under kontrollerte forhold, fortsetter han. For de norske utøverne har utfordringer når det kommer til treningsfasiliteter.

Det finnes kun én permanent bane å kjøre på i Agder, men med støybegrensninger er det ikke fritt fram for de norske å få testet utstyr eller få kjøretrening i den grad de trenger for å ha gode forutsetninger internasjonalt.

– Jeg er veldig stolt av teamet jeg har med, sier Tobias. Det er en kompetent gjeng med årevis av kunnskap og erfaring, og vi jobber godtsammen. Frustrasjonen har vi selvfølgelig følt på alle sammen, når vi har vært så nære, men ikke fått resultatene vi har ønsket og trodd på. Vi kjemper mot team med store budsjetter, og viser at et lite privatteam fra Norge kan ha fart nok til å hevde seg i VM-sammenheng.

En utøver ble tatt for motor-juks og ble diskvalifisert under årets siste VM-løp forrige helg.

– Det er godt å se at reglene blir håndhevet og at det er fokus på rettferdig racing i serien. Nå skal vi bruke vintermånedene godt slik at vi kan fortsette progresjonen neste år, og få til gode resultater i løp også, avslutter Tobias Munthe-Kaas.

Fakta:


Kjører for F1-stjerne
Tobias har kjørt båtrace siden 2001 og har flere NM-titler fra mindre klasser på samvittigheten, deriblant i rundbane-klassen T400 og offshore-klassen 3B i 2010. I 2013 tok han steget opp i F2 og ble raskt plukket opp av Norges F1-stjerne, Marit Strømøy, som han har kjent siden båt-debuten i 2001.
- Som barn var jeg ofte på hytta i Sandefjord. Der pleide Marit å teste båter om somrene og interessen for båt utviklet seg raskt. Ved litt tilfeldige omstendigheter kom vi i kontakt og hun ordnet så jeg fikk prøve en racerbåt, sier Tobias.
Året etter, i 2001, begynte han sin karriere med en lånt båt fra Norges Båtsportforbund.

——

Om Tobias Munthe-Kaas: Tobias er født i Oslo i 1984, og bor i dag på Nesoddtangen. Han er utdannet maskiningeniør og jobber til daglig med konstruksjon av maskiner og utstyr til oljebransjen. Som racerbåt-fører har han nærmere 200 race bak seg i ulike klasser og han har konkurrert siden 2001. Han kjører for Outboardklubben i Bærum og er en del av teamet til Marit Strømøy, Formel 1-føreren fra Sandefjord. I 2005 ble han Nordisk mester i offshore-klassen V50. Siden har han vært norsk mester i 3B og T400. I 2013 valgte han å satse i F2.

Om F2-klassen: Dette er den største internasjonale klassen for katamaraner som kjøres i Norge på rundbane. Båtene er cirka 17 fot lange og bygget i karbonfiber. Med fører skal båten veie minimum 530 kilo, og den gjør opptil 200 km/t med en Mercury 200XS motor. Ved 180 graders vendinger på banen opplever man 4-5G i svingene. Båtene er designet for krappe svinger og hurtig akselerasjon. Cockpiten er omgitt av en krasj-boks og føreren er stroppet fast med tilgang til surstoff. Av personlig sikkerhetsutstyr benyttes det blant annet flytevest med kevlar og hjelm. Verdensmester-tittelen er basert på resultater sammenlagt over fem arrangementer verden over med rundt 25 deltagende båter i serien. Banene varierer både i lengde og layout, men skal være mellom 1600-2000 meter. Hele banen er synlig for publikum, noe som gjør det underholdende fra start til slutt.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken