Jacob fra Nesodden i verdenstoppen med elektrisk Formel 1-bil

Jubel for 2. plass. Jacob i midten

Jubel for 2. plass. Jacob i midten Foto:

Av

Jacob Hayes Vigerust (24) fra Nesodden har vært med å konstruere og bygge en helelektrisk Formel 1 racerbil.

DEL

InnsendtNylig kom han og medstudentene på andre plass i verdens mest prestisjetunge konkurranse for ingeniørstudenter.

– Å se bilen konkurrere mot de andre bilene var utrolig gøy, sier Jacob til Amta.

– Jeg var overrasket over hvor konkurransedyktig bilen var mot mer etablerte lag.

Jacob er ingeniørstudent på NTNU i Trondheim og deltager i studentprosjektet Revolve NTNU. Han har vært med å designe og bygge en helelektrisk racerbil, med fire motorer – en til hvert hjul.

For det prosjektet hentet Jacob og medstudentene hjem andreplassen i Formula Student Germany i august, verdens mest prestisjetunge og vanskelige konkurranse for ingeniørstudenter. 120 lag fra hele verden deltok.

For det prosjektet hentet Jacob og medstudentene hjem andreplassen i Formula Student Germany i august, verdens mest prestisjetunge og vanskelige konkurranse for ingeniørstudenter. 120 lag fra hele verden deltok. Foto:

Fire elektriske motorer

Jacob har hatt ansvaret for de fire gearboksene som overfører nødvendig kraft og moment fra motorene til hjulene.

– En motor i hvert hjul gjør at du kan styre hastigheten til hvert hjul individuelt, slik at du kan gi mer gass til ytterhjulene i en sving, forklarer ingeniørstudenten.

Tøff konkurranse

– Målet var å komme blant de ti beste, i konkurranse med store universiteter som for eksempel München og Zûrich – som vant, forteller Jacob.

Men de kom på annenplass, og det er Revolve NTNU strålende fornøyd med. Derimot vet de ikke helt hva som gjorde at de nådde så høyt opp i år.

Rykker tilbake til start

– Vi har nå et ganske godt etablert team, med god kommunikasjon. Det tror jeg var avgjørende at vi gjorde det så bra i Tyskland. Neste post for oss nå er å bygge en ny bil, fra grunnen av. Da skal vi forbedre de tingene som ikke fungerte helt optimalt og få med oss de tingene som fungerte veldig bra, avslutter Jacob.

– Vi har prøvd å få det til i flere år, men vi er litt usikre på hva det var vi gjorde riktig denne gangen. Vi forbedret en del kritiske punkter, for å få en raskere bil generelt, sier Jacob som her står sammen med Formel 1-dommere.

– Vi har prøvd å få det til i flere år, men vi er litt usikre på hva det var vi gjorde riktig denne gangen. Vi forbedret en del kritiske punkter, for å få en raskere bil generelt, sier Jacob som her står sammen med Formel 1-dommere. Foto:

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags