Gå til sidens hovedinnhold

Færderseilasen for 70. gang

Det var alt annet enn ikke gitt at verdens største overnattingsregatta skulle overleve lengre enn to år etter at de første seks båtene seilte Oslo-Færder-Oslo en junidag i 1947. Den 9. juni går startskuddet i Færderseilasen for 70. gang.

Artikkelen er over 4 år gammel

Færderseilasen, eller Færder´n som den kalles på folkemunne, er blitt en av regionens største turregattaer. Den er mast sannsynlig også verdens største overnattingsregatta.

Seilasen begynte som så mye annet, i det små.  Det så ikke særlig lovende ut med tanke på regattaens overlevelse de første årene. Etter et par år var interessen så liten at man allerede i 1949 vurderte å sende Færderseilasen over i historiebøkene som en liten parentes i norsk seilhistorie.

Oslo-Færder tur retur

Klokken 17.30 lørdag 14. juni 1947 gikk starten på den første Færderseilasen. Seks båter stilte til start ved Dronningen i Oslo i frisk sønnavind. De rundet Færder fyr og seilte tilbake til Oslo. Mål var utenfor Dronningen, på samme sted som startlinjen de krysset over i motsatt retning dagen før. Vinneren var 8-meteren «Carmen IV», som fortsatt pryder fjorden under Færderseilasen.  Den vakre trebåten fra 1914 var like ved å ende sine dager på Sankthansbålet på nittitallet, men ble reddet og satt i stand i 1994. Iherdig innsats fra Klassisk Treseiler Klubb (KTK) har sørget for at damen som vant den første Færderseilasen fortsatt er et kjent og kjært syn Færderseilasen i dag.

Reddet av stahet

I 1948 kom kravet om at startende båter måtte ha målebrev for å kunne føre en ordentlig resultatliste med korrigert tid.

Dette andre året i seilasens barndom stilte bare tre båter til start. Seilasen fikk fortsette under tvil, takket være noen innbitte stabeist av noen seilere som ikke ville gi opp drømmen om en årlig langdistanseseilas.

Vinneren av Færderseilasen 1948 krev i magasinet Seilas at turseilingskomitéen i KNS måtte ta grep for å redde seilasen. Året etter gikk styret i KNS inn for å støtte seilasen, noe som førte til at regattabåter som 8- og 12-meter fikk delta i 1949. Kronprins Olav deltok i sin 8-meter «Sira», med kronprinsessen som mannskap. Den amerikanske ambassadøren Charles U. Bay deltok også. 

Det skulle imidlertid gå lang tid før man nærmet seg et tresifret antall deltakerbåter.

Nye tider- nye båter

Når så seilbåtsalget tok av på det norske markedet på 1970- og 80-tallet, ga dette positive ringvirkninger for Færderseilasen.

Fra å se på regattaseiling som en baneseilas med kameratgjengen om bord i en strømlinjeformet konkurransebåt, kom nå familiebåtene på banen. De nye havseilerne var såkalte «cruiseracere». De hadde turbåtenes bokomfort med god plass i kabinene, men var samtidig bygget for å seile raskt på åpent hav. Fra nå av måtte guttegjengen vike plassen for familien til sjøs. Nå var det mor, far og barna som seilte, og hver enkelt fikk sine oppgaver om bord i de flytende hyttene.

I dag er den typiske færderbåten fortsatt en turbåt, men noe større enn for tretti år siden. De fleste båtene befinner seg i 30-45 fotssjiktet, og mannskapet består like mye av familier som av vennegjenger av begge kjønn.

Fra Oslo via Filtvet og Horten til Tønsberg

Ettersom stadig nye typer båter har funnet veien til startlinjen, har også banene og klasseinndelingene blitt endret flere ganger i løpet av de 70 årene regattaen har eksistert.

Allerede i 1950 ble den korte banen rundt Mefjordbåen laget for mindre båter. Senere ble Hollenderbåen rundingsmerke for den mellomstore banen.

Startlinjen er også flyttet flere ganger; først fra Dronningen til utsiden av Snarøya, senere til KNS' formann Frederik Horns brygge på Nesodden, og så til der den ligger i dag; mellom Aker brygga og Hovedøya.

Mål ble først flyttet fra Oslo til Filtvet, da flere syntes seilasen ble litt vel lang med tur-retur Oslo Færder. Senere kom Horten, som dagens seilere kjenner som endestasjonen for seilasen. Siden 50-tallet har deltakelsen økt opp til over tusen startende båter i 2010-2012. De siste årene har antallet båter ligget på mellom 700 og 800.

I år ender seilasen i Tønsberg for første gang. Vi er spente. Kan målgangen i Tønsberg, med alle aktivitetene under Færderfestivalen, få deltakerantallet opp igjen? 

Kommentarer til denne saken