Gå til sidens hovedinnhold

Startet første firma som 13-åring – nå har 24-åringen fått sjefsjobb

– Jeg har googlet mye, og er fortsatt ingen ekspert, men god nok, sier drøbaksgutten Jakob Høgh Gjellestad.

For abonnenter

Drøbak: – Jeg har aldri gledet meg så mye til å starte på et nytt år som i år, proklamerer 24-åringen Jakob Høgh Gjellestad fra Drøbak. Før han var ferdig med løpet han hadde lagt opp for å bli siviløkonom ved BI i Oslo, fikk han et tilbud han måtte si ja til.

Og slik ble det til at Jakob nå kan kalle seg Chief Marketing Officer i Alv AS, eller markedsføringsansvarlig, som det også heter.

– Jeg fikk et tilbud av Alv etter at jeg hadde jobbet litt for dem tidligere, blant annet med å lage en aftermovie til en lanseringsfest. Jeg drev allerede for meg selv, og jobbet med innholdsproduksjon og strategi i mitt eget firma, forteller den unge markedssjefen.

Alv AS, som har ansatt 24-åringen er et konsulentselskap innen IT og systemutvikling. Dette skal vi skal forklare mer om litt senere i saken.

– Selvlært

Reisen til Jakob Høgh Gjellestad begynte allerede i 8. trinn på ungdomsskolen. På Montessori fikk de i oppgave å starte elevbedrift, de skulle sette opp et selskap, med regnskap og lære seg grunnprinsippene.

– Da startet jeg et nettmagasin for båt, som da het Båtfrelst, og dette fikk vi fortsette med helt til vi gikk i 10. trinn. Da fant vi ut at det var noen i Fredrikstad som drev med mye av det samme, så da slo vi oss sammen, under merkevaren Båtens Verden. Jeg var tilknyttet magasinet frem til jeg sluttet på videregående. Det eksisterer fortsatt, og er et av de største båtmagasinene i Norge, forteller han.

Etter videregående gikk veien videre til militæret, og sommeren 2017 begynte han på siviløkonomutdannelse på BI. Selv om dette er et fulltidsstudium stoppet det ikke Jakob fra å involvere seg i nye prosjekter.

– I løpet av 2015 kom jeg i kontakt med drøbaksmannen Erik Andersen, som er grunnleggeren av båtmerket Seasideboat. Båt og båtliv er stor lidenskap hos meg. Vi fant ut at vi var et ganske godt team, og bestemte oss for å satse sammen. Jeg gikk inn med ansvaret for markedsføring og merkevarebygging. Det er et prosjekt jeg er involvert i også i dag, hvor det er masse spennende på lur.

Amta omtalte båtbyggerfirmaet i 2020, da viste de frem den nye modellen som lanseres senere i år.

– Når man jobber med video, foto og tekst får man også andre strøjobber, og jeg jobbet blant annet for Møller Bil Follo, Jaguar og Bentley. Og etterhvert ble jeg også forespurt av Alv om å gjøre en jobb, forteller Høgh Gjellestad.

Og veien frem til markedsføringsansvarlig har han lagt selv.

– Jeg er jo selvlært innen både video, foto og tekst. Det er den største styrken ved å drive for seg selv, man har ikke råd til å betale for en nettside, men må lage det selv. Jeg har Googlet mye, og er fortsatt ingen ekspert, men god nok, smiler han.

Les mer

Avslag etter avslag stoppet ikke Victoria (44) fra Drøbak. Nå skal hun begynne å jobbe her

Nye kontorer

Jakob forteller at mye av hans jobb består i å ansette de beste konsulentene, og å sørge for at Alv AS er et attraktivt sted å jobbe. Konsulentselskapet har hatt en enorm vekst, fra null til 25 medarbeidere på litt under to år. Målet for 2021 er å bli 40.

– Hva kan du si om grunnen til den store veksten?

– Vi er produktet av alle som jobber hos oss, de som startet Alv fikk i første omgang en fin kjerne på syv personer veldig fort. De brukte sitt kontaktnett, og de første året var det allerede 15 ansatte. Den største og viktigste jobben vi gjør er å få tak i bra folk, og den vanskeligste jobben er å finne de flinkeste, smiler han.

Selskapet er bygget rundt konsulenter som er utviklere og støttefunksjoner, de driver med test- og kvalitetssikring, analyse og informasjonssikkerhet.

– For å forklare det enkelt, hvis en kunde ønsker å integrere og teste en ny tjeneste for sine kunder, så sørger vi for det, sier han.

I fjor inngikk de leiekontrakt for nye lokaler i Oslo. Men for dem som tror at kontor er kontor, må tenke om igjen.

– Det er 500 m² fordelt på to etasjer. Den ene etasjen er innredet omtrent som en leilighet, med shuffleboard, kjøkken, vinskap og bordtennisbord. Vi har selvsagt kontorplasser også, men ideen er å skape et miljø som er avslappet og innbyr til kreative prosesser, smiler han.

Les mer

Her er det stille som i graven etter påbud om å holde koronastengt

– Kort vei til gjennomføring

I Jakobs arbeidskontrakt er det en klausul om at han kan gjenoppta studiene. Han har to år igjen av en komplett siviløkonomutdannelse, og var bevisst på valget om å ta en pause i studiene.

– Sjefen min ville at jeg skulle ta del i veksten av selskapet, så det var et tilbud jeg ikke kunne si nei til, det er en unik mulighet. Jeg vil se hvor langt jeg kan komme, og så kan jeg eventuelt studere videre hvis jeg ønsker. Men så langt er erfaringen at jeg har lært mer ved å jobbe enn på skolen. Det er veldig givende når det er så kort vei fra en idé til gjennomføring, forklarer han.

Under oppstarten av Alv AS diskuterte de hvordan de skulle nå ut til både kunder og kommende ansatte.

– Det første vi forsøkte å finne ut av hvordan vi kan vise at vi gjøre det annerledes. Vi skrev ned tekster om selskapet, visjoner og hvor flott og fint alt var. Da opplevde vi at det ble helt likt det alle andre konsulentselskaper hadde. Da oppfant vi uttrykket «corporate bullshit», for det var det vi hadde laget, smiler han.

Altså måtte de tenke nytt.

– Da kom vi opp med ideen til videoserien, hvor vi legger ut video hver tirsdag klokken 10. I videoene skal vi ha med både bra og dårlig, og gjennom videoene skal folk få et innblikk i hvordan det er å jobbe for oss. Videoene skal ikke være glansbilder, forklarer han.

På Linkedin skriver Jakob: «Da korona da inntraff, følte vi at vi hadde to valg. Vi kunne dra forsiktig i nødbremsen. Safe inn. Eller vi kunne fortsette planene om vekst. Siden har vi signert over 15 medarbeidere. Jeg er utrolig stolt over det vi har oppnådd fra 12. mars til og med nå», skriver han.

– Du får ikke prestasjonsangst?

– En del av det vi har gjort så langt er vanskelig å måle. Men nå er jeg i gang med å rekruttere sommerstudenter, og der avhenger resultatene mye av meg. Vi har et hårete mål, nemlig at vi ønsker at folk skal søke seg til oss, så jobben min er å skape den beste arbeidsplassen. Jeg har kanskje mer en langsiktig prestasjonsangst, om at vi skal være et gitt sted i løpet av de neste to årene. Det kjenner jeg på, medgir Jakob Høgh Gjellestad.

Les mer

Oppfinnelsen til Ole Martin (30) er tyvenes største skrekk: Nå fosser pengene inn

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.