Uten Farids hjelp hadde jeg ikke fått ut pakken som måtte hentes i PostNords pakkeautomat ved Kiwi, Kirkekrysset på Nesodden. Uten bil og boende på Hellvikskog var ikke det spesielt gunstig, men problemet ble mye større enn det.

I hentemeldingen i mobilen fikk jeg beskjed om at jeg måtte bruke mypostnord-appen for å hente ut pakken. Det var lagt ved en link som førte meg til nettstedet til mypostnord. Nettstedet var aktivt i ett sekund og så måtte jeg akseptere Cookies. Etter det ble ikke nettstedet aktivt lenger. Det hadde låst seg, slik at jeg kun fikk lest en innledende tekst om videre fremgangsmåte. Blant annet at jeg skulle laste ned appen i norske Google Play eller norske AppStore. Det forsøkte jeg å gjøre hjemme, men fant ikke Google Play på min smarttelefon.

Jeg tro spent til Kiwi i håp om at noen kunne hjelpe meg med å få ut en Harry Potter-ugle til barnebarna. Heldigvis møtte jeg Farid. I utgangspunktet har ikke han, som Kiwi-ansatt, noe ansvar med å hjelpe de mange forvirrede pakkehenterne, både unge og gamle kunne han fortelle. Inngangen til appen fant han under «Play butikk», som også viste Google-fargene. Hvorfor ikke opplyse om at jeg skulle se etter «Play butikk», for de forskjellige Google-symbolene kan man ikke forvente at alle kjenner til. Så hjalp Farid meg tålmodig gjennom en laaang prosess før appen var klar, og jeg kunne få frigjort uglen.

Fra meg ble dette terningkast 1 for en kundevennlig henteløsning. Og så tenker jeg på de som ikke har en smarttelefon. Hvordan får de ut sin pakke?