Ruller ut nye og smarte løsninger

Statens vegvesen har utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger, som gjør det enklere for alle brukerne.

Statens vegvesen har utviklet en rekke selvbetjeningsløsninger, som gjør det enklere for alle brukerne. Foto:

Av

Men mange kjenner ikke til de nye tjenestene.

DEL

(BROOM) Digitaliseringen har gjort hverdagen enklere og mer effektiv for veldig mange av oss. Stadig flere tjenester kan nå gjøres fra PC og mobil.

En av dem som lenge har jobbet med å utvikle nye, digitale tjenester er Statens vegvesen. Til høsten lanserer de digitalt førerkort, slik at man kan laste ned førerkortet til mobilen, fremfor å måtte ha det med seg fysisk. Det kommer i tillegg til en rekke andre løsninger som allerede er på plass.

Visste du for eksempel at du kan ordne alt fra salgsmelding til søknad om førerkort på vegvesen.no, uten å måtte reise til en trafikkstasjon? For mange er det fortsatt en godt bevart hemmelighet.

Bare 35 prosent har brukt dem

Hvert år mottar Statens vegvesen over 1 million salgsmeldinger. 8 av 10 som leverer salgsmelding, gjør det allerede på nett.

Men kjennskapen til de digitale tjenestene er ifølge Vegvesenet selv lav. 44 prosent av de som møter opp på en trafikkstasjon, og 32 prosent av de som ringer til Statens vegvesen, kjenner ikke til selvbetjeningsløsningene. I den generelle befolkningen har 81 prosent hørt om nettløsningene, men kun 35 prosent har brukt dem.

Ordne det fra mobilen

– De som bruker de digitale selvbetjeningsløsningene er veldig godt fornøyde! Vi ønsker nå å gjøre enda flere kjent med at de kan spare tid ved å ordne det aller meste fra sin egen mobil – enkelt, sikkert og raskt, sier Bodil Rønning Dreyer i Statens vegvesen.

Statens vegvesen starter nå en bred markedsføringskampanje for å gjøre tjenestene bedre kjent. Nye filmsnutter begynner i disse dager å rulle og gå på nett og i sosiale medier, i tillegg til radiospotter.

Mest brukte

Statens vegvesen tilbyr i dag rundt 25 selvbetjeningsløsninger på vegvesen.no. Salgsmelding, omregistrering, sjekke kjøretøyopplysninger, melde tap og bestille nytt vognkort eller førerkort, er blant de mest brukte tjenestene.

– Stadig flere av tjenestene våre digitaliseres, slik at brukerne blir selvhjulpne på nett fremfor å måtte oppsøke en trafikkstasjon i åpningstiden. Sikkerheten er godt ivaretatt gjennom elektronisk legitimering, sier Dreyer, i en pressemelding.

Også yrkessjåfører kan utføre flere av sine oppgaver digitalt, blant annet søknad om sjåførkort og timebestilling til hallkontroll.

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags