OSCARSBORG: Et kjempekor, stort orkester og et knippe dyktige sangsolister formidler den dramatiske fortellingen på Oscarsborgscenen.

De etterlater ingen tvil om at kjærligheten ikke alltid var så velsmurt på slutten av 1400-tallet heller. Det er nemlig tidsepoken for bakteppet til historien om Otello etter et skuespill av Shakespeare og til musikk av Giuseppe Verdi.

Innledningen er kraftfull med 78 korister og et filharmonisk orkester på 65 musikere, som gir seg i kast med en gedigen og lystig fest for å feire den mauriske feltherren Otellos hjemkomst. Han har seiret over tyrkerne da han kommer tilbake til Kypros, hvor han er guvernør. Otello bejubles og blir tatt imot av sin elskede kone Desdemona (Nina Gravrok).

Løgn og sjalusi

Feiringen til tross, alt er ikke bare fryd og gammen. Det skyldes at Cassio blir forfremmet til kaptein i stedet for Jago, som er Otellos stedfortreder. Jago setter derfor ut ryktet om at Cassio har et forhold til Desdemona., noe som gjør Otello besatt av sjalusi.

Da løgneren Jago blir avslørt er det for sent, Otello har allerede kvalt sin kone og etterpå stukket dolken i eget bryst. Ingen munter historie, men likevel med små glimt av humor underveis.

Spektakulært

Den italienske instruktøren Jacopo Spirei er full av lovord omBorggården på Oscarsborg som scene. Oppsettingen finner sted på en øy, slik handlingen også gjør, festningen er oppsiktsvekkende og «Otello» har neppe noen gang vært spilt i så spektakulære omgivelser.

Dette utnytter instruktøren til fulle. Soldatene blåser i trompeter på toppen av festningen som et ekko, krigere og allmuen løper både foran og bak scenen og oppå kulisser utenfor scenen.

Mens orkesteret, under ledelse av David Maiwald, sørger for å bringe den flotte musikken godt hørbar i hele Borggården. Og for noen korpartier.

Krevende rolle

Tenoren Henrik Engelsviken som Otello har full kontroll på den svært krevende hovedrollen, hvor han er på scenen nesten hele tiden, gjennom tvil og tro. Jørgen Backer som den ondskapsfulle Jago er falskheten selv i krangelen med Otello. Mens Nina Gravrok glitrer etter hvert i rollen som Otellos kone, Desdemona.

Ikke minst i siste scene, hvor hun framviser strålende stemmeprakt og enkeltinstrumentene slår an tonen i hennes varierende sinnstilstand. De øvrige rollefigurene og resten av ensemblet støtter godt opp om dramaets hovedpersoner.

Kjempeoppsetting

«Otello» er Oscarsborgoperaens største oppsetting. Både når det gjelder antall aktører og format. Derfor er det ikke så ofte publikum får oppleve denne forestillingen her til lands.

Desto hyggeligere for Oscarsborgoperaen og operasjef Anne Felberg, som startet det hele for 24 år siden, at alt fungerer bra. Også tekstmaskinen.

Vi merker oss at gruppen med ungdommer fra musikklinjen på Ski vgs og Greåker vgs faller godt inn i det kraftfulle koret og følger regien til punkt og prikke. Det lover bra fra Oscarsborgoperaen og norsk opera i fremtiden (!)

Godt råd til de tusener fra Follo som skal oppleve operaen på Borgen: Ta med varmt tøy.

NB! Denne omtalen er skrevet på bakgrunn generalprøven søndag, to dager før premièren. Med litt innkjøring og 1500 mennesker i «salen» vil det garantert bli mye mer trøkk.