Lite veitriks hjelper ikke for Oslofjordtunnelen

For bratt: Oslofjordtunnen er for bratt ifølge EU´s tunnelsikkerhetsforskrifter.Foto: Arkiv

For bratt: Oslofjordtunnen er for bratt ifølge EU´s tunnelsikkerhetsforskrifter.Foto: Arkiv

Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

Enkelte har hevdet at ved å gjøre om riksvei 23 til fylkesvei vil man slippe unna strenge EU-regler som krever oppgradering av Oslofjordtunnelen.

Dette lille veitrikset går ikke, skal vi tro direktør i styringsetaten i Vegdirektoratet, Lars Aksnes.

Hadde gått i dag

Aksnes sier til Amta at det i dag hadde vært mulig og slippe unna EU-direktivet som krever utbedringer av Oslofjordtunnelen.
– Men det er bare for en kort stund. I statsbudsjettet for 2015 som snart vedtas står det i klartekst at tunnelsikkerhetsforskriftene som kommer fra EU skal gjelde. Da betyr det ingen ting om det blir hetende riksvei 23 eller fylkesvei 23. Oslofjordtunnelen må oppgraderes, sier Aksnes.
Lars Aksnes får støtte av Nils Erik Bogsrud, som er leder av veiavdelingen i Statens vegvesen, Akershus.
– Akershus fylke har dessuten fått beskjed at fylkeskommunen påføres merutgifter når forskrift om minimumskrav for visse veitunneler for fylkesveier iverksettes. Bogsrud vet foreløpig ikke hvor mange penger «merutgifter» er.

Frist til 2019

Det mye omtalte sikkerhetsdirektivet fra EU som skal sørge for at Oslofjordtunnelen skal bli tryggere å kjøre, forteller noe om hvor mye stigning det skal være i en tunnel. Oslofjordtunnelen har i dag sju prosent stigning, mens EU-direktivet sier at det maks skal være fem prosent. EU har satt frist til å oppgradere tunnelen til 2019.
– Til slutt er det Stortinget som skal vedta nye tunnelløsninger og broløsninger, sier Bogsrud til Amta.

 

Send tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 07:00.