Nå blir det familerafting for alle pengene i Tusenfryd

Det blir mer vann og større aktivitet i fornøyelsesparken Tusenfryd  når familieraftingen åpner våren 2016.

Det blir mer vann og større aktivitet i fornøyelsesparken Tusenfryd når familieraftingen åpner våren 2016.

Av
Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

Fornøyelsesparken Tusenfryd bruker mange millioner på å bygge en raftingsløype.

Og denne gang er planen å åpne en 500 meter lang familieraftingsløype.

Den skal stå klar våren 2016.

Gi løypa et navn

Tusenfryd har bedt om forslag til et mer passende navn for elveferden, og har valgt disse tre alternativene:

1)Ragnarok

2)Malstrømmen

3) Midgardsormen

Du kan være med å bestemme hva attraksjonen skal hete.

Les også: Mann hardt skadd på Tusenfryd

Mange husker nok den naturtro vikinglandsbyen som lå ved parken tidligere. Den ble erstattet da "Thors Hammer" åpnet i 2013. Parken vil nok lokke fram vikingen i deg og satser på det norrøne temaet. Tanken er at deler av det opprinnelige "Vikingland" skal være en del av rammen rundt den nye vann-attraksjonen også.

Råeste i Europa

Ifølge Tusenfryd-ledelsen skal det bygges Norges råeste vannbaserte attraksjon som blir unik i sitt slag i Nord-Europa.

Markedssjef Erik Andersen opplyser at det skal brukes 45 millioner kroner på å bygge denne rafting-banen, som Tusenfryd håper skal blir en skikkelig publikumsmagnet.

1,3 millioner liter vann

«Rapid River» er det foreløpige prosjektnavnet på konseptet som har vært planlagt i flere år.

Fram mot åpning til våren, må det gjøres store byggearbeider i fornøyelsesparken.

I alt 18.000 kubikkmeter masser skal fjernes, noe som tilsvarer 1200 lastebillass.

Deretter skal 2000 kubikkmeter betong støpes på et område tilsvarende 3500 kvadratmeter.

Les også: Kaos på Tusenfryd

Når konstruksjonen står ferdig vil 1,3 millioner liter vann fylle elveleiet, og to store pumper som hver skyver 2200 liter vann i sekundet vil skape en sterk strøm i elven.

– Attraksjonen har en kapasitet på 900 gjester i timen. Publikum vil gå om bord i ni flåter som hver tar ni passasjerer. Underveis i elven vil deltakerne måtte ta seg gjennom to fossefall, en virvlende malstrøm og en tunnel, samt en rekke andre utfordringer, opplyser markedssjef Erik Andersen til Amta.

Artikkeltags