På det norske markedet er det nå 31 bilmerker som tilbyr elbiler, fordelt på rundt 70 ulike modeller.

Ståle Frydenlund og Anette Berve er testansvarlige i henholdsvis Elbilforeningen og NAF, og har begge kjørt det aller meste på markedet. Ikke minst har de hatt med en rekke av elbilene på lange og tøffe tester, vinter som sommer, for å finne ut hvordan disse bilene fungerer i Norge.

Vi har bedt dem velge ut noen favoritter i de forskjellige bilsegmentene.

Småbiler

– Blant de minste er det flere som etter hvert går ganske langt, som trillingene Volkswagen e-Up, Skoda Citigo-e og Seat Mii, sier Frydenlund.

Disse modellene koster rundt 200.000 kroner, og både Frydenlund og Berve mener de byr på bra kjøreegenskaper og mye helårsrekkevidde for pengene.

– Sist vinter testet vi worst case på landevei ved tjue kuldegrader og uten forvarming. Det holdt til 160 kilometer. På en fin sommerdag går de 300 kilometer.

Berve påpeker at de dessuten tilbys i forskjellige eierskapsformer.

Hennes favoritt blant småbilene er likevel Honda-e, som har en startpris på 258.000 og en rekkevidde på 22 mil.

– Det er gøy at den finnes. Det er ikke et godt kjøp med tanke på pris og rekkevidde, men den er morsom å kjøre og en perfekt bybil.

Hvis Frydenlund kun skulle valgt med hjertet blant småbilene, blir det Mini Cooper SE, som koster fra 278.000 til 318.000 kroner.

– Kul, med velprøvd teknologi, men for dyr, sier Frydenlund.

Kompaktbil

– Dette er det vanskeligste markedet å velge favoritter fra. Her er det stort sprik i pris og egenskaper, sier Berve.

Hun faller ned på Cupra Born, som er søskenbilen til Volkswagen I.D3 og kommer i butikkene hvert øyeblikk.

– Cupra Born ligger på det prisnivået ID. 3 skulle ha vært på. I tillegg er den mer sporty og morsommere å kjøre, sier hun.

Born har en oppgitt rekkevidde på 42 mil og startpris på 298.000, mens tilsvarende ID.3 koster 327.000 kroner og har cirka samme rekkevidde.

Test: Volkswagen ID.3 1st Max

Test: Volkswagen ID.3 1st

Frydenlund, på sin side, velger seg en bil som er i grenseland mellom kompakt- og familiebil.

– Den konkurrerer nok med familiebilene, selv om bagasjeplassen er snau for familieferie. Jeg plasserer den i kompaktklassen: Mercedes-Benz EQA. Komfortabel og høyreist, men den kan fort bli dyr.

EQA har rundt 43 mils rekkevidde, starter på drøyt 400.000 kroner, mens en topputstyrt nærmer seg 600.000 kroner.

Test: Mercedes EQA 250

Frydenlund mener Volkswagen ID. 3 treffer på mye, men at det er negativt at den verken kan ha taklast eller trekke tilhenger.

– Det er en potensiell showstopper for mange.

Mellomstore biler

– Jeg vurderer at Tesla Model 3 Standard Range Plus best kombinerer pris, praktiske løsninger og fine kjøreegenskaper. Den lader også anstendig fort, sier Frydenlund. Bilen koster i dag 370.000 kroner og har 45 mils rekkevidde.

Test: Tesla Model 3 Standard Range Plus RWD (2021)

Berve er enig:

– Model 3 er en gjenganger i mellomklassen. Den har god ladefart, rekkevidde og ladenettverk. Så kan man vurdere om man trenger å legge på 80.000 for firehjulstrekk. Det er uansett mye bil for pengene.

Frydenlund mener også at BMW i4, som lanseres tidlig i 2022, er lovende.

– Prøvekjøringen av i4 M50-utgaven var en opplevelse, men mange vil nok gå for den rimeligere 40-utgaven.

BMW i4 eDrive40 har en oppgitt rekkevidde på 59 mil og startpris på snaut 500.000.

Berve nevner også Kia e-Niro.

– Den gjør det alltid veldig bra i våre tester og har bra med bagasjeplass sammenlignet med Kia e-Soul, sier hun.

Test: Kia e-Niro 2020-facelift

Kia e-Niro starter på 377.000 kroner og har en oppgitt rekkevidde på 46 mil.

Familiebil

I familiebilsegmentet har det kommet en rekke nye modeller det siste året. SUV-er og crossover er biler som koster rundt en halv million kroner.

– Ioniq 5 fra Hyundai byr på en av markedets beste ladehastigheter og kan leveres med firehjulstrekk og hengerfeste. Den er også større enn man skulle tro, sier Berve.

Test: Hyundai Ioniq 5 AWD

Utgaven med firehjulstrekk, som er Berves favoritt, har oppgitt rekkevidde på 46 mil og startpris på 489.000 kroner.

Frydenlund velger seg Tesla Model Y, Audi Q4 e-tron Sportback og Ioniq 5.

– Model Y er en favoritt på grunn av plassen og kjøreegenskapene. Mens Q4 e-tron Sportback tilbyr den beste ergonomien og kjørekomforten. Tett bak dem har jeg Ioniq 5, på grunn av plass og tekniske egenskaper.

Q4 e-tron Sportback starter på 538.000 med det største batteriet og firehjulstrekk. Model Y, som har tilsvarende egenskaper, starter på 535.000 kroner.

Test: Tesla Model Y Long Range

Test: Audi Q4 e-tron 50 Sportback

De dyre elbilene

– Her må jeg bare si Audi RS e-tron GT. Jeg har ikke hatt de så moro i en bil på lang tid, og jeg har heller ikke kjørt noe som vekker så mye oppmerksomhet, mye mer enn man får i en Porsche Taycan. Den er faktisk ikke så verst på forbruk heller, og ladefarten er veldig god, sier Berve.

Med en pris på 1, 25 millioner kroner er RS e-tron GT en av de aller dyreste elbilene på markedet.

Test: Audi RS e-Tron GT

Frydenlund drømmer om en nær beslektet bil, Porsche Taycan.

– For meg skiller Porsche Taycan 4 Cross Turismo seg ut, og det er mulig å lande den under millionen med firehjulsdrift. Minus for mangel på tilhengerfeste. Med det på plass hadde jeg trolig «ranet banken» for å kjøpe den.

Test: Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Blant store SUV-er synes både Berve og Frydenlund kinesiske NIO HS9 er interessant.

Den har 46 mils rekkevidde og kan leveres som sjuseter med startpris på drøyt 600.000 kroner.

Frydenlund nevner i tillegg BMW iX, som snart er på markedet, som en spennende kandidat med 63 mils rekkevidde og startpris på 879.000 kroner.

– I denne kategorien begynner det å bli tøft å velge. For noen år siden fantes bare Tesla Model X, og det gikk an å få den til anstendig pris. Nå har Model X blitt en millionbil, sier Frydenlund.