Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse tipsene får deg til å sove godt om natten

Annonse fra Møblia

De fleste trenger en god madrass for å våkne uthvilt om morgenen, men i jakten på den er det visse ting å huske på. Og når tar egentlig madrassen din kvelden?


Akkurat NÅ har Møblia kampanje med hele 25 prosent avslag på utvalgte madrasser fra det svenskproduserte kvalitetsmerket VIKING.  

For mer informasjon se Møblias hjemmesider: www.MOBLIA.no

Mer inspirasjon til hjemmet får du hos Møblia på Facebook eller Instagram @mobliasverden.  

Møblia Halden ligger i Svinesundsparken. Butikken er lett tilgjengelig, like ved E6 og avkjøringen til Halden.

Møblia Vestby ligger i Vestby storsenter, rett ved siden av E6. Ta bare avkjøringen til Vestby Syd og du er framme.

Sjekklisten til deg som skal velge madrass

  1. Se på butikken som et prøverom. Ta av deg yttertøyet så du får best mulig grunnlag for å teste. Gi deg selv ti minutters tid til å prøve madrassen.
  2. Spill på lag. La Møblias kyndige ansatte hjelpe deg. De kan vise deg hvilken posisjon du bør ligge i når du tester madrasser. De vil også kunne se om du får riktig støtte og du kan si om madrassen passer dine behov.
  3. Tenk varighet. Mange tenker kun på pris når de skal kjøpe madrass. Ikke glem at du skal sove på madrassen i tusenvis av netter. Det krever sin kvalitet!
  4. Vurder behovet ditt. Det er forskjell på bruken om du skal ha madrass til huset eller hytta. Eller kanskje liker du å tilbringe litt ekstra tid i sengen i helgen med en god tv-serie? Da vil en justerbar madrass passe ypperlig.

- Det er enormt med madrasser på markedet og mange kunder synes det er vanskelig å vite hva som vil passe dem. Vi er opptatt av at det ikke skal være et slit å finne riktig madrass, opplyser Louise Kleven hos Møblia.

Møblia har et rikt utvalg madrasser i forskjellige pris- og kvalitetssjangre. Derfor har de også kyndige ansatte som tar grovarbeidet for kunden.

I disse dager har Møblia hele 25 prosent avslag på utvalgte madrasser fra det svenske kvalitetsmerket VIKING.

Husets viktigste kjøp

- Vi som jobber på Møblia kan forklare madrassens teknikk ned til minste detalj, men det er ikke nødvendigvis det folk på madrassjakt behøver, sier Louise og legger til:

- Egentlig er det veldig enkelt. Vi skal finne en madrass som gir støtte, slik at du våkner uthvilt om morgenen. Det finnes en madrass til enhver kropp og ethvert behov.

Selv om mange er prisbevisst, må man heller ikke glemme hvor mye madrassen skal brukes. 

- Når man først skal legge penger i dette bør man få igjen god kvalitet, påpeker hun.

Kortreist madrass er mest populært

Hos Møblia er madrassene fra familiebedriften VIKING en kundefavoritt. De blir produsert i det lille, hyggelige tettstedet Landsbro i Småland og regnes for å være et kvalitetskjøp.

- Kjøper man fra et kvalitetsmerke som VIKING, som setter håndverk og solide materialer i høysetet, vet man at madrassen gir det den lover.

Har madrassen din utløpsdato?

- Om det har blitt en grop i madrassen og den ikke gir den samme støtten som før, eller man ikke våkner uthvilt, er det tegn på at man kanskje bør kikke etter ny madrass. 

Det er ikke alltid like opplagt når madrassen bør ta kvelden. Kanskje er du blant de som ikke har tenkt over hvor lenge du har sovet på samme madrass.

- Det er vanskelig å sette en utløpsdato på madrassene, men etter 15-20 års bruk vil de aller fleste madrassene på markedet være klare for utskiftning. Selv om det ikke alltid synes vil materialene slites over tid, forklarer Kleven.

Nå kan du styre madrassen med telefonen

Justerbare madrasser selges det mer og mer av og det er virkelig i tiden.

- Det er faktisk i økende grad til unge par. De er ofte litt ekstra opptatt av kvalitet og komfort, forteller Louise Kleven.

Mange ønsker også at madrassen skal matche den moderne livsstilen hvor de gjerne tilbringer litt ekstra tid i sengen til å laste opp ferieminner på Facebook eller med favorittserien på nettbrettet. 

Da er du kanskje også blant dem som setter ekstra pris på at madrassen nå kan styres fra en app på smarttelefonen eller nettbrettet ditt.

Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet