Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nesodden tar gjerne den grønne bølgen

Annonse fra Joh. Johannson Kaffe AS

Hvorfor er folk på Nesodden blant de flinkeste i landet til å etterleve en økologisk hverdag?

Smak kaffe fra Green World:

☕  Kjennetegnes ved en mild, behagelig og rund smak.

☕  Består av spesielt utvalgte Arabica-bønner fra Honduras og Peru.

☕  Dyrkes under ideelle forhold på over tusen meters høyde.

☕  Er Debio-merket – det vil si at det garanteres at kaffen er dyrket etter økologiske prinsipper, uten bruk av sprøytemidler eller kunstgjødsel.

Det er skikkelig grønn førjulsstemning på Meny Tangen denne uken. I disse dager og frem til julaften lørdag har matbutikken på Nesodden både Fairtrade-kaffe og økologisk kaffe til 19,90! De ansatte får selvfølgelig servert nytrukket, økologisk kaffe hver dag på jobb! 

Hva mener du er årsaken til at økologiske varer er så viktig for folk som bor på Nesodden?

– Rudolf Steinerskole Nesodden ble startet i 1983, og skolen har siden den gang bidratt til å skape et bevisst forhold til miljø, sunnhet og det å spise miljøvennlig. Miljøagentene, som er innom vår butikk støtt og stadig, vil i fremtiden bidra med å skape det samme forholdet til miljø og sunnhet her på Nesodden, forklarer Martin Garder.

Visste du forresten at denne matbutikken på Nesodden er i toppen både på salg av Fairtrade- og økologisk kaffe? Meny Tangen er dermed en av butikkene i Norgesgruppen med størst andel økologiske varer sett i forhold til omsetningen.

I tillegg er også Kiwi Flaskebekk en av Kiwis butikker som selger mest Green World kaffe, viser tall fra Joh. Johannson Kaffe.


– Veldig mange som bidrar på Nesodden

Martin er assisterende butikksjef og forteller engasjert at Miljøpartiet De Grønne også har en sterk posisjon på Nesodden. I tillegg er kommunen Fairtrade-sertifisert, og Meny Tangen er Miljøfyrtårn-merket.

TANGENS EGEN ØKO-EKSPERT: Katrine er sertifisert til å stå med Debio (miljømerkede produkter) som er sertifisert av Oikos/Økologisk Norge.

– Det er veldig mange som bidrar i Nesodden kommune for å skape et bevisst forhold til det å spise sunt, riktig og miljøvennlig! Takk til alle som bidrar! fortsetter Martin.

Av populære og økologiske varer gjennom året kan han fortelle at spesielt økologisk lettmelk, økologiske gulrøtter, økologiske poteter og Fairtrade-bananer står for volumet av de økologiske produktene.

– Jeg vil si at det jevnt over selges meget godt med økologiske produkter i butikken vår. Det kommer stadig nye økologiske produkter på markedet som kundene våre setter pris på. Nylig ble Oumph! lansert, og dette vegetarproduktet har solgt over all forventning! forteller Martin Garder ivrig.

Hvis du fikk lyst til å prøve ut vegetarproduktet i juleferien, så er Oumph! et soyaprodukt med kjøttaktig smak og konsistens. Perfekt for deg som vil spise litt mindre kjøtt og fett - kanskje et nyttårsforsett i 2017? Gjennom året har butikken også flere økologiske kampanjer, med egen del i fruktavdelingen med økologiske produkter og egen disk med økologiske ferskvarer fra Holte gård og Brødrene Ringstad.

(Artikkelen fortsetter under faktaboksen)


Økologisk kaffe i jula? Her er fordelene:

Ved å drikke økologisk kaffe er det lavere risiko for inntak av syntetiske stoffer og kjemikalier som brukes konvensjonell kaffeproduksjon. Skyggedyrket økologisk kaffe er dyrket under tak av trær, og filtrering av sollyset forsinker modningsprosessen av kaffebønner på kaffetrærne. Dette gir ofte en fruktig, mykere smakende kaffe.

Det finnes mange forskjellige typer økologisk kaffe å velge mellom i større norske dagligvarebutikker, spesialbutikker og på nettbutikker. Det er ofte en prisforskjell knyttet til kjøp av økologisk kaffe. Dette kan forklares blant annet av større manuell innsats ved økologiske kaffebruk, på samme måte som det er ved økologisk vindyrking.

Therese sverger til yoga

Therese har bodd på Nesodden i tjue år og bekrefter at Nesodden-folk er veldig opptatt av å etterleve en sunn og grønn livsstil. Morgenen starter hver dag 05.30, så da er det behov for en stor kopp med økologisk kaffe. Selv er hun partner hos b.young Nesodden og jobber som butikksjef der, og ikke minst er Therese lidenskapelig opptatt av yoga. Som instruktør får hun muligheten til å inspirere andre til å finne yoga-gleden.

STØDIG KURS: Therese har bodd på Nesodden i tjue år, og holder kroppen vedlike ved å praktisere yoga.

– Hvorfor er du så opptatt av yoga?

– Yoga er en livsstil, det er kroppen vår som skal holde oss oppe. Det er helt nødvendig å holde den i form for at jeg skal kunne utføre alle de aktivitetene jeg ønsker. Det gjør meg også godt rustet til å møte alderdommen. Yoga gir sterk kropp og et stødig sinn. Det er fokus på pust og bevegelse, forteller Therese som er instruktør på Yogahuset.

På samme måte som vi velger å investere i bilen, må vi også investere i kroppen, mener Nesodden-kvinnen.

– Det er viktig å huske på at det er kroppen som skal holde oss oppe hele livet, bilen bytter vi ut ved behov, sier Therese og smiler.

– Hva er det med Nesodden, da?

– Nesodden kommune fremstår for meg som et koselig og trivelig lokalsamfunn hvor folk bryr seg om hverandre. Det er mange engasjerte og flotte folk som ønsker å være med på å forme sitt nærmiljø. Dette merker jeg også mye av da jeg også er politisk aktiv. Nesodden kommune er den kommunen i Norge med flest kunstere, hele femten prosent av landets kunstnere bor på Nesodden. Det setter sitt preg både på politikken og nærmiljøet, avslutter Therese.

Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet