Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Jakter medierådgiver til unik salgsjobb

Er du den rette kandidaten?

Salgssjef Reidar Larsen og teamet hans i Moss og Follo tilbyr en av områdets mest spennende salgsjobber.

Som medierådgiver i fast stilling i Moss Avis blir du en uunnværlig hjelper for kundene i porteføljen din.

– Vi ser etter en person som er dyktig på salg og kundeoppfølging. Din oppgave blir å skreddersy annonseløsninger for å få kunden til å nå sine mål, forteller salgssjef i Moss/Follo, Reidar Larsen.

Som medierådgiver blir du en del av et lokalteam som har hovedsete i Moss Avis. Du vil få en egen kundeportefølje, som du også vil ha ansvar for å utvide. 

– Personen vi leter etter er ambisiøs, raus og offensiv. Å gi kundene god oppfølging er viktig for deg. Du må trives med å jobbe med korte tidsfrister, men også å jobbe langsiktig med prosjekter. 

Det er en fordel med utdanning innen salg og markedsføring, eller relevant arbeidserfaring.

Er du personen de søker etter? Sjekk ut stillingsannonsen og søk her!

DINE FREMTIDIGE KOLLEGAER? Den nye medierådgiveren kan nyte godt av et faglig sterkt og inspirerende miljø, i lyse og trivelige lokaler midt i Moss sentrum.

Dette ser de etter

Porteføljens geografiske nedslagsfelt er hele Follo og Moss, som dekker Moss Avis, Østlandets Blad, Ås Avis, Vestby Avis, Enebakk Avis, Akershus Amtstidende og Nordstrands Blad. Å ha sertifikat og disponere egen bil er nødvendig.

– Her blir tar man del av et inspirerende, hektisk og kreativt miljø med mange muligheter. I tillegg kommer man i tett kontakt med lokalt næringsliv, sier Larsen og legger til:

– Det er utvilsomt blant områdets mest spennende salgsjobber.

Papiravis, innholdsmarkedsføring og Google-samarbeid

Lokalavisene i Follo og Moss er viktige annonsekanaler for lokale og nasjonale kunder, men Larsen understreker at jobben består av mer enn å bare selge annonseplasser. Å se muligheter på tvers av kanalene er viktig.

MANGE MULIGHETER: Som medierådgiver blir du google-sertifisert, og kan tilby kundene et hav av muligheter innen markedsføring.

– Vi jobber i et medielandskap som har utvidet seg kraftig. Før hadde vi papiravisen, men nå tilbyr vi en rekke digitale muligheter for kundene våre, påpeker han.

Som medierådgiver vil du boltre deg i muligheter, alt fra papiravis og nettbannere, til innholdsmarkedsføring, programmatisk og Facebook-annonsering.

Med Google som leverandør av annonseteknologi, blir også alle som jobber i regionen Google-sertifisert.

– At vi har alle muligheter innenfor annonsering er en stor fordel både for medierådgiver og kunde, slår Larsen fast.

TETT KONTAKT I REGIONEN: Regionteamet samles månedlig til kompetanseheving, og slik som her på det årlige kick-off'et.

Selvstendig, men del av et større team

Selv om man jobber selvstendig i rollen som medierådgiver, vil du være del av et lokalteam på seks personer.

– Det er en inspirerende gjeng å jobbe med. Vårt mål er å være best, forteller salgssjefen.

I tillegg blir medierådgiveren en del av en sammensveiset region med 41 ansatte fordelt på 12 aviser fra Halden til Nordstrand.

– I regionen har vi egne spisskompetanser innenfor adops og innholdsmarkedsføring, som vil være viktige støttefunksjoner for den nye medierådgiveren, forteller Larsen.

Dessuten møtes regionen månedlig for kompetanseheving og temamøter.

Søknadsfrist 14.juni. Trykk her for å søke.

For nærmere opplysninger om stillingen, kontakt: 

Salgssjef Reidar Larsen på tlf. 900 50 078 eller reidar.larsen@amedia.no

Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet