Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Låne penger til bryllup

Økonomiekspert Eivind Ringard hos Nettavisen Lånehjelpen gir deg tips og råd dersom du trenger å låne penger til drømmebryllupet.

Det finnes ikke noe som heter bryllupslån, men du kan faktisk ta opp et billig forbrukslån for akkurat det formålet.

Giftering, bryllupsreise, fest, utdrikningslag... drømmebryllupet kan fort bli en veldig dyr fornøyelse. Ifølge beregninger gjort av Ditt Bryllup bruker norske par mellom 100.000 og 130.000 kroner på bryllupet og bryllupsreisen.


Hvordan bryllupet finansieres varierer imidlertid. Ifølge en undersøkelse fra Ipsos MMI så svarer to av tre at de betaler hele eller deler av regningen selv. Fire av ti svarer at de får hjelp av foreldrene til å betale for bryllupet. Men det er også en økende andel som sier at de må låne penger for å få råd til å gifte seg.

Kan du låne penger til bryllupet?

Den gode nyheten er at du kan låne penger til bryllupet. En rekke låneinstitusjoner tilbyr forbrukslån som du kan bruke til å betale hele eller deler av bryllupet med.

Mange par låner mellom 10.000 og 200.000 kroner til en effektiv rente på rundt 10-15 prosent. Det gjør det til en relativt billig måte å få tilgang til ekstra penger for bryllupet ditt. En annen fordel med forbrukslån er at betalingene dine er faste - slik at du kan budsjettere med det fremover. Du kan velge et lån med en løpetid fra et halvt år til opptil 5 år.

Overraskende nok gir et forbrukslån ofte lavere rente enn kredittkort og andre smålån. Så før dere begynner å bruke kredittkortet til å betale for bryllupet, bør dere sjekke om et forbrukslån kan være en bedre idé. 

Eivind Ringard er økonomiekspert i Nettavisen Lånehjelpen.

Sett opp et realistisk budsjett

Å gifte seg trenger ikke koste mange tusenlappene, men det kan også koste helt astronomiske summer. 

Bryllupet til prins Charles og Diana er for eksempel blitt estimert til å ha kostet over 800 millioner norske kroner, og dermed det dyreste i verden. Prinsesse Dianas brudekjole var dekket av over 10.000 perler, og det er antatt at det tok over 14 uker å forberede de 27 bryllupskakene og den halvannen meter høye hoved-kaken.

Det er derfor viktig at dere blir enige om hvordan dere ønsker å feire den store dagen. Bestem hva som er viktigst for dere: En morsom fest med slektninger fra fjern og nær eller bare et intimt bryllup for de nærmeste? Sett opp et budsjett, så dere kan begynne å planlegge den store dagen.

Finn riktig lån

Hvis dere har satt opp et budsjett for bryllupet og funnet ut at dere ikke har nok penger til den store dagen, så ikke la denne lille hindringen stoppe dere! Bryllupet kan finansieres helt eller delvis med et forbrukslån.

Det første du bør gjøre er å vurdere hvor mye du realistisk har råd til å betale hver måned i renter og avdrag. Du kan så bestemme lånebeløpet og lånets løpetid etter det.

Sammenlign tilbudene fra flere tilbydere av forbrukslån. Ikke hopp på det første tilbudet dere får. Det kan være ganske store forskjeller på betingelsene mellom de ulike forbrukslånene. Når du sammenligner lånetilbudene, så er det effektiv rente, som inkluderer alle kostnader ved lånet, som bør være din ledestjerne.

Om du får lånet innvilget og til hvilken rente, avhenger blant annet av din kreditt-historie, nåværende inntekt og andre økonomiske forpliktelser. Hvis din kredittverdighet er lav, så kan det være smart at dere søker sammen. En medsøker kan gjøre at du får innvilget høyere lånebeløp, får lavere rente og generelt bedre betingelser.

Nettavisen Lånehjelpen hjelper deg med å finne et rimelig forbrukslån. 

Eff. Rente 16,24%, 65.000,- O/5 år, etabl. Geb. 900,- Totalt: 93.068,-

Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet