Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Åpner førstkommende torsdag:

Begynte som flaskegutt på 80-tallet - nå skal han drive Extra i Drøbak

Annonse fra Extra Drøbak

– Vi er i rute altså, forsikrer butikksjefen, mens flere titalls personer haster rundt ham med paller og esker fulle av varer som skal på plass i hyllene.

Tre i toppen: Bård Frøyseth og Stian Fredenlund skal jobbe som assisterende butikksjef sammen med Jahn Andersen (i midten) som er butikksjef. (Foto: Christine Heim)

Nybakt butikksjef kan man ikke kalle ham. Jahn Andersen (48) har drevet flere Coop-butikker, senest på Grorud i Oslo. Nå har han pakket ned alt, flyttet til Vestby og begynt i ny jobb som butikksjef på Drøbaks nye matbutikk - Extra. 

– Jeg begynte i matbutikk som flaskegutt etter skoletid på 80-tallet. Da ryddet jeg i tomflaskene på bakrommet. Så skulle jeg få barn, og en stilling åpnet seg i den samme butikken. Jeg fikk den, og siden har jeg blitt værende i butikkjobb, smiler 48-åringen, som opprinnelig er fra Bergen. 

Nå skal han altså drive Extra i Drøbak. En kliss ny butikk som strekker seg over 930 kvadratmeter, og i tillegg har søndagsbutikk på 100 kvadrat. 

Vi fikk inn over 300 søknader. Det er enormt mange!

Jahn Andersen, butikksjef Coop Extra Drøbak

Gøy med splitter ny butikk

Andersen forteller at han ofte har jobbet i butikker som ikke har hatt den beste driften i utgangspunktet. Derfor gleder han seg ekstra mye til å åpne butikken på Portalen som blir splitter ny - både lokaler og de ansatte.

Han har ansatt 4 personer på heltid, i tillegg til sin egen stilling og flere deltidsansatte. Totalt er det 14 personer ansatt foreløpig. Disse jobbene viste seg å være svært ettertraktet.

– Vi fikk inn over 300 søknader. Det er enormt mange! Det er nok sjeldent at det lyses ut faste stillinger i butikk. Som regel er det vikariater av ulike lengde og stillingsprosent, sier Andersen. 

Står på: Linda Hjell og Marte Jensen står på og pakker ut varer før åpningsdagen som nærmer seg. (Foto: Christine Heim)

De blideste fikk jobb

Med den store søkermengden, ble det også en god del intervjuer. Butikksjefen anslår at han tok inn et sted mellom 30 og 40 personer til intervju.

Alle de fire som ble ansatt på fulltid er under 30 år, og har butikkerfaring fra tidligere.

– Hvordan imponerte disse personene deg i intervjurundene?

– De som fikk jobben var de som var mest blide og positive. For meg er det veldig viktig at de ansatte i butikken er imøtekommende. Vi er selvsagt gode på pris, men det er ikke så veldig store prisforskjeller mellom oss og de andre lavpriskjeden. Derfor er de ansatte i butikken aller viktigst, mener han. 

Elsker kundene sine: Stian Fredenlund og Marte Kokkin Jacobsen elsker kunder, og gleder seg til å bli kjent med nye kunder i Drøbak. (Foto: Christine Heim)

Vil slå budsjettmålene med 8 millioner

Extra på Portalen åpner dørene 22. november 2018. I 2019 er det budsjettert med en omsetning på 42 millioner pluss moms. Det har Andersen store planer om å slå.

– Jeg har lyst til å sikte mot 50 millioner, sier han med et glis. 

– Jeg håper, og tror, at vi får en god mottakelse her i Drøbak. Det er den første Coop-butikken av litt størrelse her i området. Extra er en lavprisbutikk med supermarkedutvalg, og det er det få som kan slå, mener han.

God gjeng: De er totalt 14 personer ansatt på Coop Extra Drøbak. Her er noen av dem som tok en liten pause i arbeidet for å smile til kameraet. (Foto: Christine Heim)
Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet