Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse fikk de ettertraktede jobbene i Drøbak

Annonse fra Extra Drøbak

Det var over 300 personer som søkte på jobbene. I dag utgjør Marte (25), Stian (28), Marte (20) og Bård (25) superteamet du finner hver eneste dag på Extra Drøbak.

Sammen med 10 andre kollegaer som jobber deltid skal disse smilende fjesene møte kunder i Drøbak hver eneste dag - og de gleder seg enormt! Vi tok en prat med alle fem, så vi kan bli litt bedre kjent med dem.

(Foto: Christine Heim)

Marte Kokkin Jacobsen

25 år. Drøbak.

Jeg har jobba på Coop på Nesodden tidligere, og der hadde vi mange flotte, faste kunder. Spesielt godt husker jeg en eldre dame. Hun minnet meg veldig om bestemoren min! Hver onsdag kom hun innom for å kjøpe Dagbladet, og vi ble stående og skravle litt. Det var så hyggelig, og jeg håper at vi får et like godt forhold til kundene våre her! 

På fritiden liker jeg å være sosial med venner, eller slappe av hjemme sammen med samboeren min, Martin. Vi har vært samboere i flere år nå, og flyttet faktisk sammen allerede etter fire måneder som kjærester. Om det anbefales? Det funka for oss i alle fall! 

(Foto: Christine Heim)

Stian Fagerlund

28 år. Fagerstrand.

Jeg skulle bli fotballproff, så jeg valgte idrettslinja på videregående. Men det var ikke slik jeg forventet, og til slutt ble jeg lei av alt og sluttet med både fotball og skolen. Nå spiller jeg fotball i 8. divisjon med kamerater på Skaubygda. Om vi er gode? Vi er faktisk ubeseira i de siste ti kampene, så det går bedre og bedre!  

I sju år har jeg jobbet ved Spar på Fagerstrand. Det er mange tilfeldigheter og en god del flaks som gjorde at jeg havnet i serviceyrket. Jeg sluttet på Spar for en drøy måned siden, men får allerede meldinger fra faste kunder om at de savner meg. Det synes jeg er veldig koselig. Kundene er det aller beste med denne jobben, og jeg kommer til å savne mange fra Fagerstrand. Og så gleder jeg meg til å bli kjent med de nye kundene!

Marte Jensen

20 år. Mysen.

Jeg har 40 minutter å kjøre til jobb, så det blir høy musikk og sang hele veien. Det blir mest russemusikk! Neida, ikke skriv det. Ha ha!

Jeg kom nylig hjem fra seks måneder i Australia. Der bodde jeg hos en familie i Canberra og jobbet som au-pair. Jobben min gikk ut på å passe de to barna i familien på 3 og 9 år. Jeg kjørte dem i barnehagen og til skolen, og to dager i uken hadde jeg 3-åringen hele dagen. I lønn fikk jeg 1000 kroner i uka. Jeg reiste nedover i desember, og det var ganske fælt i begynnelsen. Det var sårt å være borte i julen. Så gikk det bedre, og det har vært en spennende opplevelse. 

Jeg går ikke på skole og vet ikke helt hva jeg vil i livet enda. Men akkurat nå er det deilig å være hjemme hos mamma. Jeg er litt mammajente, he he. 

(Foto: Christine Heim)

Bård Frøyseth

25 år. Moss.

Egentlig er jeg fra Stord. Vet du hvor det er? Så fikk jeg lærlingplass i Moss, så jeg dro hit rett fra ungdomsskolen. Etter fire år som lærling fikk jeg fagbrevet, og jeg har blitt værende i butikk siden det. Jeg har blitt værende i Moss også. Jeg liker meg her på østlandet, det er mindre regn her. Ingen forstod hva jeg sa i starten, så jeg la om dialekten. Men det er ikke noe problem å legge om igjen!

Nå har jeg fått jobben som assisterende butikksjef sammen med Stian. Jeg har lyst til å bli butikksjef på et eller annet tidspunkt. Som sjef tror jeg det er viktig å være en person det ikke er vanskelig å gå til. Man skal ha det gøy og koselig på jobb, men samtidig drive seriøst. 

Om jeg vil flytte tilbake til Stord? Nei, det vil jeg ikke. Jeg forsøker heller å få lillesøsteren min til å flytte hit. 

(Foto: Christine Heim)

Jahn Andersen.

48 år. Vestby.

Jeg er en familiefar. Hjemme har jeg kone og en sønn på snart 1 år. I tillegg har jeg to store barn på 23 og 25 år. De bor og studerer i Tyskland. Jeg skulle jo aldri gifte meg igjen, og heller ikke få flere barn. Men sånn ble det ikke!

På fritiden er jeg glad i fotball, og Liverpool er selvsagt laget. Babyen hadde Liverpool-drakt og tåteflaske allerede før han ble født, ha ha! Og jeg liker godt å stå på ski når muligheten byr seg. 

Vi har nettopp flyttet til Vestby fra Mortensrud. Huset kjøpte vi på tegning for halvannet år siden, og det ble ferdig omtrent forrige uke. Så i de siste ukene har det vært mye flytting av pappesker både her og på hjemmebane. Det blir nok lenge til jeg flytter igjen, tenker jeg. 


Redaksjonen i Akershus Amtstidende har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet